- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb even nagedacht over deze vraag, en ik kom voornamelijk uit op woorden die kwalificerend zijn..
en die me daarom kwaad maken..
"vrouwtje"bijvoorbeeld..gaat mijn bloed meteen van kolken.
"zustertje"ook zo een, en daar wordt dan een verpleegkundige mee bedoeld.
Nog een term waarvan stoom uit mijn oren komt..
...die mensen hebben een "ongelukkig kind".. en daar wordt dan een gehandicapt kind mee bedoelt.
Is misschien beroepsdeformatie, ik kom uit de gehandicaptenzorg, maar mijn aversie stamt uit nog eerder tijden.
Alsof een handicap ook maar iets zegt over de staat van geluk..die categorie bevat zowel mensen die hoger scoren op de schaal van geluk dan mensen zonder handicap, als mensen die lager scoren.
PieterW schreef : Het is al jaren zo dat verzorgsters vaak een kinderlijke toon aanslaan tegen de aan hun toevertrouwden. Er is hier al heel veel over geschreven en gezegd en toch schijnt dat niet te veranderen. Er zijn ook mensen die tegen een oude vrouw of man meteen Oma en Opa gaan zeggen. Mijn schoonmoeder, die een heel beminnelijk mens was, kon dan hels worden, maar zei beleefd dat ze daar niet van gediend was. Dat zouden meer mensen moeten gaan doen.
Wat dat zielige betreft: is dat niet een houding die mensen zelf aannemen? Vaak word dan gezegd: doe niet zo zielig, en dat is dan positief en opwekkend bedoeld, meer met de bedoeling alles wat relatiever te zien.
Dat rijtje mooie woorden is prachtig, Wil. Een woord dat ik erg mooi vind is "melancholie" maar je moet dat niet letterlijk gaan vertalen!
Pieter

Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen