Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Woorden die je nooit gebruikt

18 jaren 7 maanden geleden #19630 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

tiba schreef : "inbreiden" nooit gehoord, gebruikt men vast ( of:waarschijnlijk) niet in Vlaanderen.

Tiba.

Inbreiden is natuurlijk door een of andere Nederlandse beleidsambtenaar uitgevonden. Wel inventief, maar zo lelijk omdat in uitbreiden het woord breed zit. Zoiets als "inlengen" zeggen als je iets korter wilt maken. Eigenlijk is inbreiden dus een contradictio in terminis. Als ik door Vlaanderen rijd heb ik het idee dat daar helemaal geen buitenwijken zijn, alleen maar lintbebouwing. En in de stadjes en dorpen is meestal niet veel ruimte meer. Daar kan men dus niet inbreiden. Of heb ik dat helemaal mis, Tiba?

Pieter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

18 jaren 7 maanden geleden #19642 door
Ook een heel vreemd woord is zelfmedelijden. Eigenlijk ook weer een c.i.d. want "mede" veronderstelt een tweede persoon en die is er niet. Je lijdt en je splitst je in tweeën om met jezelf mee te gaan lijden. Dit vermogen tot zelfreflectie onderscheidt ons duidelijk van de dieren, ook al zegt Frans de Waal dan dat mensapen al praktisch net mensen zijn. Ik zie een gorilla nog niet denken: "O, wat heb ik het toch slecht getroffen".

Woorden met zelf ervoor moet je argwanend bekijken:

zelfmedelijden: niet positief

zelfkennis: meestal een illusie

zelfbewust: meestal arrogant

zelfreflectie: kan nuttig zijn maar pakt vaak verkeerd uit en kan tot een mc leiden.

Zomaar wat bespiegelingen op een veelbelovende herfstmorgen.

Pieter

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19654 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Zo had ik het nooit bezien, Pieter, maar in zelf-mede-lijden zit inderdaad een contradictie.

Een woord dat me altijd intrigeerde is "af-stijgen" want stijgen is normaliter naar omhoog.

Zal wel zijn omdat "stijgen" oorspronkelijk enkel "gaan" betekende; ik meen me dat nog te herinneren uit de lessen Nederlands. Toch blijft het een rare combinatie: (van zijn paard) af-stijgen.

Een apart woord schoot me gisteren te binnen nav het item haiku 's: loftuiting. Heb het maar niet gebruikt :) , vinden jullie dat ook een speciaal woord (ik weet niet of ik het mooi of lelijk vind, moet er eigenlijk een beetje om lachen)?

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

18 jaren 7 maanden geleden #19673 door
Nog gekker is het met afbouwen, Tiba:

als je je huis afbouwt, voeg je wat toe.

als je je carriere afbouwt breek je wat af.

We komen dan bij de inkonsekwenties van de taal waarop de taalwetenschap al jaren antwoord probeert te geven. Het maandblad Onze Taal, waar ik een tijd op geabonneerd ben geweest, besteedt daar veel tijd en pagina's aan. Eigenlijk schiet je er niet zoveel mee op omdat men wel ontwikkelingen kan beschrijven maar ze vaak niet kan verklaren.

Waarom zegt men tegenwoordig: ik heb iets voor je meegenomen, terwijl men vroeger meegebracht zei? Niemand die daar een afdoend antwoord op kan geven, denk ik. Maar stel dat je op 1000 van zulke vragen een antwoord hebt, wat weet je dan ? Volgens mij niets waar je iets mee kunt.

Ook met die hele filosofische taalanalyse van Wittgenstein kom je geen stap verder. Daarom ben ik via de religie, de exacte wetenschap en de filosofie weer terecht gekomen bij de literatuur en vooral bij de poëzie.

En dan bedoel ik met poëzie niet de taalkunst of woordkunst, maar vooral het min of meer duidelijk uitdrukken van gevoelens, en dat op een intrigerende, originele, humoristische, zelfs sentimentele manier, als je maar de indruk krijgt dat het eerlijk bedoeld is.

Dat alles neemt niet weg dat ik loftuiting een raar woord vind maar een goede dichter zou er best iets mee kunnen, denk ik. Dus van mij had jij het best mogen gebruiken. Tot morgen, Pieter

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19688 door leni
Beantwoord door leni in topic Re: bericht
Toen ik vijftig werd (lang geleden )kreeg ik van een vriendin een mooi raffiatouw met allemaal losse draadjes en bovenaan een stevige knoop. Aan elk draadje(50 draadjes) zat een kaartje vastgemaakt met een woordje er op . Zij had voor mij de 50 mooiste woorden die er voor haar bestonden opgezocht. Het touw hangt hier naast mijn tafel aan een spijkertje en heel vaak lees ik de woordejes nog eens. Ze zijn heel mooi en veel van hen gebruik ik daarom niet....ik deel er een paar met jullie: mildheid, omsluieren, roggetje, fluwijn, alleluja, botergeel, sfumato, krijtje, locomotief, reuzeline, fluweel,

Ik vind het een van de dierbaarste dingen die ik ooit kreeg.
Laatst bewerkt doorleni.

Lees meer
18 jaren 7 maanden geleden #19692 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Oh, wat een mooi cadeau leni!!!

Ik heb even nagedacht over deze vraag, en ik kom voornamelijk uit op woorden die kwalificerend zijn..

en die me daarom kwaad maken..

"vrouwtje"bijvoorbeeld..gaat mijn bloed meteen van kolken.

"zustertje"ook zo een, en daar wordt dan een verpleegkundige mee bedoeld.

Nog een term waarvan stoom uit mijn oren komt..

...die mensen hebben een "ongelukkig kind".. en daar wordt dan een gehandicapt kind mee bedoelt.

Is misschien beroepsdeformatie, ik kom uit de gehandicaptenzorg, maar mijn aversie stamt uit nog eerder tijden.

Alsof een handicap ook maar iets zegt over de staat van geluk..die categorie bevat zowel mensen die hoger scoren op de schaal van geluk dan mensen zonder handicap, als mensen die lager scoren.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.404 seconden