Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gaéton Soucy - Het meisje dat teveel van lucifers hield (samenleesboek)

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden - 17 jaren 1 maand geleden #72 door dettie
Het meisje dat teveel van lucifers hield-Gaétan Soucy

Een rijke mijneigenaar woont met zijn twee zoons op zijn landgoed, afgezonderd van de buitenwereld. Hij is een sado-masochist, lijdt aan godsdienstwaanzin en een enorm schuldgevoel, en helaas blijkt hij geen boodschap te hebben aan een normale opvoeding voor zijn kinderen.

Op het moment dat het verhaal begint vinden de kinderen hem dood op zijn kamer. De verteller van het verhaal, de slimste van het stel, zet alle belevenissen en herinneringen op papier:

Hij gaat het dorp in, waar ze dus nog nooit geweest zijn, om een doodskist te kopen, en langzaam dringt de buitenwereld binnen. Hij heeft zichzelf al die eenzame jaren bezig gehouden met het lezen van de mémoires van ene Duc de Saint-Simon, woordenboeken en de ethica van Spinoza, en zijn taalgebruik is zeer ongebruikelijk, maar erg mooi.

Heel langzaam komen alle geheimen naar buiten, langzaam wordt het verleden verteld, en over hoe het nu verder gaat.

Ik ben weer van voor af aan begonnen, om nog eens langzaam te genieten. Wat een heerlijk boek!!!

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/gaetan-soucy

Marjo
Laatst bewerkt 17 jaren 1 maand geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden - 21 jaren 10 maanden geleden #73 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het lijkt me een heel aangrijpend verhaal, net zoiets als Huis der nevelen, dat vond ik een prachtig maar ook erg beklemmend verhaal. Huis der nevelen heeft nog lang door m'n hoofd gespookt nadat ik het uit had.

Als die vader zo'n grote rol in het leven van die kinderen speelde en ze niet buiten kwamen dan moet de wereld heel erg angstaanjagend zijn lijkt me. Je had de film Nell waarin een meisje in de wildernis was opgegroeid en erg bang was voor alles. is het zoiets Marjo?

Bernadet
Laatst bewerkt 21 jaren 10 maanden geleden doordettie.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #74 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wat ik nog van Nell weet is niet veel, maar dat kind was inderdaad bang. Ik heb bij de verteller van " het meisje dat.." juist het gevoel dat het een sterke persoonlijkheid betreft. Maar die is wel helemaal afgezonderd van de normale wereld opgegroeid, dus behoorlijk wereldvreemd. De broer in het verhaal is wel bang, en deze angst zorgt voor veel drama..

Ik hoorde dat dit verfilmd zou gaan worden, dat kan nooit de beklemming weergeven die er in het boek zit..

Marjo
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #93 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Ik heb dat boek gisteren al meegebracht uit de bib. Kan ik al beginnen lezen :lol: Corelli's mandoline vind ik een beetje "ambetant" om overal mee naar toe te sleuren. Is qua formaat iets te dik voor mijn handtas :) Dus kan ik nu overal het meisje die teveel van lucifers hield meeseulen. Voor al die vrije 5 minutjes :D
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #97 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Als je net zo reageert op dit boek als ik deed, is af en toe vijf minuutjes geen prettige manier van lezen..

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #169 door Inge
Beantwoord door Inge in topic spannend
Ik heb het boek al uit. Het is inderdaad geen boek dat je eventjes 5 min leest. Ik heb het bijna in één zucht uitgelezen.

De spanning is prachtig uitgebouwd en houdt aan tot het laatste moment. Het is ook een boek waar je veel tussen de regels moet opmaken. Ik begrijp wel niet waarom ze op haar buik ging gaan liggen zodat haar vader of die inspecteur op haar zouden kunnen gaan liggen. Daar snapte ik de bedoeling niet van. Ik dacht eerst aan incest maar later schrijft ze dat haar vader nooit zo tussen haar benen had liggen wriemelen zoals haar broer deed.

Het is gewoon ongelooflijk dat zowel zij als haar broer dachten dat ze een jongen was. Zo zie je maar hoe een mens gebrainwashed kan worden.

Ik denk ook dat dat meisje een heel sterke persoonlijkheid had.

Ik heb van het boek genoten...... Misschien is genoten niet het juiste woord maar ik kan niet direct op een ander woord komen die zegt wat ik bedoel.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Tijd voor maken pagina: 0.606 seconden