Thema augustus 2004 - Water

Lees meer
21 jaren 10 maanden geleden - 18 jaren 2 maanden geleden #435 door dettie
Thema augustus 2004 - Water werd gestart door dettie
De oude man en de zee (the old man and the sea)- Ernest Hemingway

Ben maar begonnen met een klassieker. Heb het gelezen en vond het een erg mooi boek.

Allemaal heel erg bedankt voor alle titels!

Ik hoop op een leuke watermaand!

Groetjes

bernadet

De oude man en de zee

Ernest Hemingway

De oude Cubaanse visser Santiago heeft al 84 dagen niets gevangen en wordt daarom bespot door andere vissers. Manolin, zijn jonge assistent, moet van zijn ouders tegen zijn zin meegaan met een meer succesvolle visser. Om zijn reputatie te redden gaat Santiago heel ver de zee op. Daar vangt hij een enorme marlijn, die hij met een bovenmatige krachtsinspanning naar huis sleept. Onderweg wordt deze echter opgegeten door haaien, zodat hij alleen met een groot karkas aan land gaat. Hij sleept zich naar zijn hut, waar hij in een diepe slaap valt. Inmiddels hebben de andere vissers het karkas gezien en zijn diep onder de indruk. Als Santiago wakker wordt, zit Manolin aan zijn bed en vertelt hem dat hij ondanks zijn ouders in het vervolg weer met hem meegaat, omdat hij nog veel van hem kan leren.

Deze novelle (Pulitzer Prize, 1952) van de belangrijke Amerikaanse schrijver (1899-1961), die in 1954 de Nobelprijs voor Literatuur kreeg, is een nu klassiek verhaal over de strijd van de mens tegen de natuur, dat in een heel economische, zeer krachtige stijl is geschreven. De vertaling is goed en de pentekeningen passen bij de inhoud.
Laatst bewerkt 18 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 10 maanden geleden #436 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Die klassieker heb ik ook gelezen Bernadet, maar het is zo lang geleden dat ik er bijna niets meer over wist. Dat is dan nu weer opgefrist. Fijn.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

21 jaren 9 maanden geleden #586 door
Beantwoord door in topic Over het water.............
Hallo, water is nog steeds het thema toch?

Bernadet, je vertelde dat Over het water van Brink zo'n mooi boek is.

Kun je me er iets meer over vertellen, of staat er nog ergens info op de Leestafel hierover????

Groetjes

Gery

21 jaren 9 maanden geleden #587 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ho.......stop.. :idea: Heb al het een en ander gevonden bij:

www.boekgrrls.nl/BgBesprokenBoeken/brinkHM.htm

en daar staan ook nog heel veel links over dit boek.

Sorry.....

Gery

Lees meer
21 jaren 9 maanden geleden #592 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ja gery we hebben het als samenleesboek gelezen.

Voor het verslag klik hier.

boekenarchief.leestafel.info/boekenarchi...productssimple8.html

Voor de discussie: klik hier

oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=35

Als ik heel eerlijk mag zijn gaan mijn haren overeind staan als ik het verslag lees van bookgrrls. Ze hebben vaak erg goede verslagen en een heel goede site met veel informatie maar dit... veel woorden weinig wol.

Helaas bezondigt de schrijver zich nog al eens aan zuiver ''opschrijven'' zonder de kunst van het suggeren te beoefenen. Hij verklapt vooraf wat hij gaat zeggen en ontneemt de lezer het geheimvolle van vermoedens en verborgen wendingen. De lezer bekruipt het gevoel dat iets wordt meegedeeld en niet verteld, dat het gaat om een reportage, een verslaglegging, met gevoel en zorg weliswaar. Hij laat weinig ruimte voor de verbeelding van de lezer, want dan volgt al de volgende mededeling.

Veel van wat de schrijver zegt kan weg, want hij zegt nòg eens wat al wordt/is opgeroepen door zijn woorden. Al lezend stevent men vrijwel vanaf het begin op de finish af met als verrassing dat de wedstrijd verloren wordt, maar de deelnemers zich toch kampioenen voelen. Het pleit voor de vaart waarmee het verhaal geschreven is: vlot, vloeiend, wervelend soms, voortstuwend, volgestopt met woorden, waardoor je buiten ademt raakt zoals de roeiers zelf. Maar de lezer wel eens recht heeft op een beetje rust, wat meer ruimte zonder altijd weer die finishlijn in het verschiet.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

21 jaren 9 maanden geleden #607 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Hallo Bernadet, een heel verhaal (vooral bij de discussie........leuk!!!) en een heel verschil met het verslag vd bookgrrls. Bedankt voor je info en dit boek komt op mijn lijstje met "te kopen boeken". Net als Daniel Mason .....dit boek vond jij toch ook zo mooi?

Groetjes

Gery

Tijd voor maken pagina: 0.583 seconden