Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2006 - nobelprijswinnaars voor de literatuur

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11254 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Een half leven

V.S. Naipaul

In een uithoek van India waar de onafhankelijkheidsbeweging nog geen grote rol speelde, kwam de vader van Wilie Chandran in opstand tegen de toekomst die op grond van zijn hoge kaste voor hem was uitgestippeld. Hij gaf gehoor aan de oproep van Mahatma Ghandi om het Britse onderwijs te boycotten, trouwde met een onaantrekkelijke vrouw uit een lage kaste en keerde zo de voorouderlijke traditie de rug toe. De gevolgen hiervan zag hij als een vorm van zelfopoffering.

Wilie Chandran rebelleert op zijn beurt tegen zijn milieu. Hij gaat studeren in London, waar hij terechtkomt in het naoorlogse immigrantenwereldje, de seksualiteit verkent en zich bekwaamt in het schrijven van verhalen die hij zelf niet bedenkt. Als hij kennismaakt met Ana, een plantersdochter uit een Portugese kolonie in Afrika, voelt hij zich voor het eerst geaccepteerd en geliefd, zonder kaste- of rassenvooroordeel. Maar ook het leven van Ana in het plantersmilieu tijdens de laatste decennia van het kolonialisme kan hij niet blijvend delen.

In 'Een half leven' belicht V.S. Naipaul opnieuw de menselijke zoektocht naar liefde en erkenning.

Uitgever Contact ISBN 9045006863 Plaats Amsterdam Jaar 2001

Voor meer informatie over V.S. Naipaul, klik boeken.vpro.nl/boeken/4158881/
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11255 door dettie
Citaat van de dag 5 oktober 2006

"wie aan zichzelf twijfelt, hoeft nog niet zwak te zijn."

V.S. Naipaul

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11273 door dettie
Berg van de ziel

Gao Xingjian

In 1983 hoorde Gao Xingjian dat hij longkanker had, een ziekte waaraan zijn vader was overleden. Het bleek een verkeerde diagnose te zijn. Tegelijkertijd ging het gerucht dat hij op het punt stond opgepakt te worden om naar een gevangenis te worden gestuurd. Hij vluchtte uit Peking naar de provincie Sichuan en volgde vandaar de Yangtze-rivier, van de bron tot aan de kust. Deze reis vormt het autobiografische element van Berg van de ziel, het verhaal van de zoektocht van een man naar innerlijke rust en vrijheid. Gao Xingjians confrontatie met de dood brengt allerlei herinneringen uit zijn jeugd naar boven.

Zijn reis voert hem naar afgelegen provincies en plaatsen die slechts zelden door buitenstaanders worden bezocht. Gao vertelt het verhaal van een onbekend China, van oude tradities, maar ook van de overweldigende natuur en de rol van de mens daarin.

Gao Xingjians hoofdpersonen worden keer op keer op zichzelf teruggeworpen, omdat ze op hun speurtocht naar verlichting moeten ondervinden dat het doel van hun reis niet relevant is. Het vergaren van kennis leidt tot niets.

Berg van de ziel is niet alleen een prachtig geschreven en onvergetelijk portret van het huidige China, het is ook een schreeuw om de vrijheid van de mens.

Paperback Omvang: 560 Blz. ISBN: 9029071206 Verschenen: 13 december 2002 uitg. Meulenhoff

Voor meer informatie over Gao Xingjian, klik www.geledraak.nl/html/page474.asp

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11274 door dettie
Citaat van de dag 6 oktober 2006

"Aujourd'hui je n'ai pas de doctrine. Et un homme sans doctrine ressemble davantage à un homme."

Gao Xingjian

Ik kon geen ander citaat vinden.

is er iemand die het in het Nederlands kan vertalen?

Bernadet

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11275 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Vandaag heb ik (= volg ik?) geen leer(stelling), en een mens zonder leer(stelling) lijkt meer op een mens.

Dat is een letterlijke vertaling.

Ik denk dat hij bedoelt dat iemand die geen enkele politieke, misschien ook filosofische en godsdienstige, leer volgt, een 'puurder' mens is, niet beïnvloed door allerhande theorieën.

Zou het dat zijn, Bernadet?
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11276 door dettie
Ja ik denk dat het dat is Tiba! Bedankt voor de vertaling.

ik 'spreek' maar een beetje Frans, niet genoeg om dit te kunnen vertalen. Ik weet alleen zoiets als du pain, du vin, du boursin ;)

bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.475 seconden