Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2016 - (Lees)tafels en ander meubilair

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78586 door dettie
De twaalf stoelen

Ilja Ilf & Jevgeni Petrov

Als Hippoliet Vorobjaninov op 15 april 1927 van zijn stervende schoonmoeder verneemt dat ze vlak voor de revolutie van 1917 haar juwelen in een stoelzitting heeft verborgen, verandert zijn leven radicaal. Ten prooi aan goudkoorts verwisselt de vooraanstaand ex-edeleman zijn stoffige baantje van zaakbezorger der burgerlijke stand voor het ongewisse bestaan van avonturier en schatzoeker. Al snel drijft het noodlot hem in de armen van beroepsoplichter Ostap Bender. Met deze 'grote combinator' komt Vorobjaninov tot zakelijke afspraken en de speurtocht naar de stoel - onderdeel van een ameublement van twaalf -, kriskas door Rusland, kan beginnen.

De avonturen die de vrienden op hun zwerftocht beleven zijn aanleiding voor een satirisch portret van de sovjetmaatschappij in de jaren twintig.

Deze heruitgave van de prachtige, inventieve vertaling van Frans Stapert bewijst dat het werk ook na tachtig jaar niets aan populariteit heeft ingeboet.

ISBN 978-90-801544-1-4 | Paperback | 280 pagina's | Uitgeverij Pegasus | januari 2004

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78587 door dettie
Citaat van de dag

Uit een toneelrecensie:

"Helaas boden de stoelen in de zaal uitzicht op het toneel."

Joey Adams

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78588 door dettie
Berdine! You did it again! 'De twaalf stoelen' zijn besteld. Nu nog tijd vinden om het te lezen :D

Dettie

9 jaren 8 maanden geleden #78594 door
Het boek staat in de bibliotheek, dus weer iets voor m'n lijstje. Klein probleem, dinsdag moet Jasper en z'n knecht terug en dat kan ik niet verlengen, terwijl ik m'n andere boeken, die wel verlengd kunnen worden, nog niet uit heb. Jasper en z'n knecht krijg ik nog wel uit. Niet echt leuk om voor een boek naar de bibliotheek te moeten.

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78599 door dettie

Renate schreef : Niet echt leuk om voor een boek naar de bibliotheek te moeten.

*Grijns* ik word een beetje giechelig van deze zin. Ik snap wel wat je bedoelt maar het staat er zo grappig. :D

Dettie

9 jaren 8 maanden geleden #78603 door
Ja, ik had de nadruk op één moeten leggen. Het komt daar wel op neer. Boeken verlengen kan via internet, maar als een boek gereserveerd is, wat kennelijk het geval is met Gerbrand Bakker, dan kan dat niet. Dan moet het worden teruggebracht. En ja, met het boek over Bob Dylan en wat meer tijd achter de computer is het lezen van m'n bibliotheekboeken er wat bij ingeschoten.

Tijd voor maken pagina: 0.467 seconden