Mijn zus is homo
Wanda van Buren
Dit boek gaat over ons gezin Mart, onze zoon, en Veron, onze dochter, zij spelen de hoofdrol. Het is vooral met humor geschreven en met liefde voor iedereen. Op een dag komt Veron naar Mart toe en vertelt hem dat ze meer van meisjes houdt dan van jongens. "Ooh" zegt hij, "Nou dan ben jij dus homo!". Dan legt ze uit dat het voor meisjes anders heet, met alle benamingen en hoe dat precies zit... ingewikkeld vindt Mart en zegt "Nou, mij maakt het niet meer uit hoor, ik hou gewoon van iedereen, ik ben gewoon een heholesmo sapiens.
Recensie
Veron (16) vertelt haar broertje Mart (11) dat ze van meisjes houdt. ‘Dan ben je homo’, roept hij. Veron legt uit dat het bij meisjes anders heet. Het maakt Mart niet uit: ‘Ik houd van iedereen en daarom ben ik een 'heholesmo sapiens.’ Dit zelfbedachte woord legt hij uit op school en hij vertelt daarbij ook over zijn zus. Een mooi stukje voorlichting op een speelse wijze.
Ook het geloof speelt een kleine rol. Mart zegt daarover: ‘Er is een oude meneer die moeite heeft met het feit dat mijn zus zo is, dat komt door zijn geloof. Ik geloof ook in God, maar mij maakt het niets uit.
Verhaal verdeeld over twintig kleine hoofdstukjes en wordt verteld vanuit Mart (ik-figuur). In eenvoudig taalgebruik en korte zinnen stelt hij zijn familie voor, vertelt over school en vooral over zijn zus. Bevat een voorwoord en toelichting van de schrijfster Wanda van Buren, die vijf kinderen heeft. Dit verhaal is echt gebeurd binnen haar gezin. Ze schreef het in een middag en maakte zelf de kleurenillustraties. Dit zijn eenvoudige, met kleurpotlood ingekleurde pentekeningen. De auteur hoopt dat de uitgave eraan bij zal dragen dat het wat makkelijker wordt gewoon jezelf te mogen en kunnen zijn. Belangrijke woorden hebben een speels lettertype.
Vanaf ca. 8 t/m 10 jaar.
Iris Stekelenburg-van Halem
ISBN 9789082196801 | Hardcover | 50 pagina's | Uitgeverij van Buren-Purnot | november 2015