Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2016 is... Eendere liefde

10 jaren 1 maand geleden #75436 door
Beantwoord door in topic Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde
Misschien hetzelfde wat oudere mannen in een jong meisje zien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75437 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde
Ja, misschien is het dat. De aantrekkingskracht van jeugd...Ik kan dat niet invoelen, wat het voor mij lastig maakt dit soort situaties te begrijpen.

10 jaren 1 maand geleden #75439 door
Beantwoord door in topic Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde
Er zijn altijd dingen die moeilijk invoelbaar zijn. Ik begrijp ook niet wat mensen zien in een partner, waarmee nauwelijks communicatie mogelijk is, zoals een import bruid.

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75461 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2016 is... Eendere liefde
Mijn zus is homo

Wanda van Buren

Dit boek gaat over ons gezin Mart, onze zoon, en Veron, onze dochter, zij spelen de hoofdrol. Het is vooral met humor geschreven en met liefde voor iedereen. Op een dag komt Veron naar Mart toe en vertelt hem dat ze meer van meisjes houdt dan van jongens. "Ooh" zegt hij, "Nou dan ben jij dus homo!". Dan legt ze uit dat het voor meisjes anders heet, met alle benamingen en hoe dat precies zit... ingewikkeld vindt Mart en zegt "Nou, mij maakt het niet meer uit hoor, ik hou gewoon van iedereen, ik ben gewoon een heholesmo sapiens.

Recensie

Veron (16) vertelt haar broertje Mart (11) dat ze van meisjes houdt. ‘Dan ben je homo’, roept hij. Veron legt uit dat het bij meisjes anders heet. Het maakt Mart niet uit: ‘Ik houd van iedereen en daarom ben ik een 'heholesmo sapiens.’ Dit zelfbedachte woord legt hij uit op school en hij vertelt daarbij ook over zijn zus. Een mooi stukje voorlichting op een speelse wijze.

Ook het geloof speelt een kleine rol. Mart zegt daarover: ‘Er is een oude meneer die moeite heeft met het feit dat mijn zus zo is, dat komt door zijn geloof. Ik geloof ook in God, maar mij maakt het niets uit.

Verhaal verdeeld over twintig kleine hoofdstukjes en wordt verteld vanuit Mart (ik-figuur). In eenvoudig taalgebruik en korte zinnen stelt hij zijn familie voor, vertelt over school en vooral over zijn zus. Bevat een voorwoord en toelichting van de schrijfster Wanda van Buren, die vijf kinderen heeft. Dit verhaal is echt gebeurd binnen haar gezin. Ze schreef het in een middag en maakte zelf de kleurenillustraties. Dit zijn eenvoudige, met kleurpotlood ingekleurde pentekeningen. De auteur hoopt dat de uitgave eraan bij zal dragen dat het wat makkelijker wordt gewoon jezelf te mogen en kunnen zijn. Belangrijke woorden hebben een speels lettertype.

Vanaf ca. 8 t/m 10 jaar.

Iris Stekelenburg-van Halem

ISBN 9789082196801 | Hardcover | 50 pagina's | Uitgeverij van Buren-Purnot | november 2015

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75462 door dettie
Citaat van de dag

Vragen wie de man is en wie de vrouw aan een homoseksueel of lesbisch stel, is hetzelfde als vragen welk eetstokje de vork is.

Anoniem

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75490 door dettie

Eenzaam avontuur

Anna Blaman

In Eenzaam avontuur beschrijft Anna Blaman de breuk tussen de schrijver Bart Kosta en zijn vrouw Alide. De roman bracht bij verschijnen een hoop beroering teweeg omdat het een lesbische liefde beschrijft en over de macht van de erotiek gaat, maar geldt tegenwoordig als een van de grote klassiekers van de Nederlandse literatuur. Ter gelegenheid van haar 50e sterfdag (2010)wordt het boek opnieuw uitgebracht.

Recensie

Dit boek, waarin bijna niets 'gebeurt', is een roman over vriendschap, liefde (ook lesbische) en huwelijk. De vrouw van de schrijver Bart Kosta, Alide, verlaat hem en gaat samenwonen met de vulgaire Peps. Voor Kosta komt deze scheiding volkomen onverwacht. Hij werkt aan een roman over de detective King en de gifmengster Juliette. Daardoor wordt 'Eenzaam Avontuur' tevens een meesterlijk geconstrueerde roman over het schrijverschap. Ofschoon moeilijk leesbaar door uitvoerige, subtiele afweging van allerlei psychische en ethische facetten, is het een van de hoogtepunten van de na-oorlogse Nederlandse literatuur. Paperback; kleine druk.

ISBN 9789029086646 | Paperback | 317 pagina's | J.M. Meulenhoff | april 2012

Tijd voor maken pagina: 0.414 seconden