Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2015 - Gevoelvolle boeken (thema GEVOEL)

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #71852 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december - Gevoelvolle boeken
Vrolijke, vrolijke vrienden

Kroniek van een fatale vriendschap

Dimitri Verbelen

Dit tragikomische debuut sleurt je mee naar een onafwendbare ontknoping. Terwijl je nog zit te grinniken om de banaliteit van het dagelijkse leven, word je mee de afgrond in gezogen.

Ik zou mijn vaders leven nooit overnemen, om de dooie dood zou ik niet in datzelfde miezerige bureau terechtkomen waar hij samen met zijn schijndode collega's de dagen tot zijn pensioen zat af te tellen. Voor mij geen decor van grimmige, metalen wandkasten, volgestouwd met mappen die uitpuilen van de nutteloze statistieken, zorgvuldig opgetekend ter onderbouwing van Het Grote Niets. Wel verdomme, ik kan inderdaad met enige trots van de daken schreeuwen dat ik niet in datzelfde klotekamertje terecht gekomen ben. Ik zit namelijk twee verdiepingen hoger.

Vrolijke, vrolijke vrienden verhaalt het sneeuwbaleffect van een zomer met foute vrienden. Dimitri Verbelen beschrijft treffend hoe een middag nablijven gebeurtenissen in gang zet die jaren later een leven kunnen verwoesten. Of toch niet?

Recensie

De ondertitel treft de kern van het verhaal: ‘kroniek van een fatale vriendschap’.

De ik-persoon is een 33-jarige man die de balans van zijn leven opmaakt, op zoek naar zingeving. Hij is een romantische ziel en was ooit een opstandige tiener, die met het aanvaarden van een kantoorbaan toch in de voetsporen van zijn verafschuwde vader is getreden. Hoe heeft het zover kunnen komen? Het is niet zo maar de beschrijving van een midlifecrisis, er is ook sprake van de verwerking van een traumatische gebeurtenis, die met een uitgerekte spanningsboog langzaam onthuld wordt.

De roman bestaat uit een grondige zelfanalyse en een uitvoerige terugblik op zijn leven. Hij vertelt gedetailleerd zijn bitterzoete herinneringen aan zijn schooljaren en het gezinsleven. De meeste aandacht gaat uit naar het ontstaan en het onderhouden van de stoere kameraadschap met zijn jeugdvrienden. Aan het eind van de roman is de cirkel rond, alles is verteld. De hoofdpersoon is in het heden beland en heeft naar we hopen iets geleerd van de fouten in het verleden. Of dat echt het geval is, blijft een open vraag.

Debuutroman van de Vlaamse auteur.

Peter Bosma

ISBN: 9789401425698 | Paperback | 272 pagina's | Lannoo | oktober 2015

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #71853 door dettie
Citaat van de dag

De vrolijke verliezer is een winnaar.

Elbert Hubbard

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #71872 door dettie
Tips voor de verdrietige koe

Mirjam van Beijsterveldt

Carolina de koe is droevig en lusteloos. Zomaar. Dan komt Victor voorbijgevlogen. Hij wil Carolina helpen. Victor vliegt rond, op zoek naar mensen en dieren die tips hebben om Carolina beter te maken. Met al die tips vliegt hij weer terug en zet Carolina aan het werk: bewegen en sporten, de mooie dingen om je heen leren zien, jezelf verwennen, leuk met je vriendinnen praten ... Carolina de koe probeert al deze tips uit en haar leven gaat er plots heel anders uitzien. Ze voelt zich blij en gelukkig.

Een leuk en vlot voorleesverhaal over positief denken en gelukkig zijn.

Met vele leuke kleurenillustraties.

Recensie

Carolina de Koe is verdrietig en weet niet waarom. Vogel Viktor probeert haar op te beuren en gaat bij andere dieren tips verzamelen die Carolina vrolijk kunnen maken. Maar dan moet ze wel zelf willen.

Op een luchtige manier wordt aan de orde gesteld hoe je een zware dip te boven komt door positief denken. De verschillende tips worden uitgebreid toegelicht. Zo gaat een enthousiaste cavia in op 'Bewegen is gezond. Bewegen maakt je blij'. Deze tips staan in een grote speelse letter. Dieren en mensen gaan gelijkwaardig met elkaar om, maar vogel eet zowel insecten als ijsjes, de koeien kunnen zingen en dansen.

Vrolijke, met waterverf ingekleurde pentekeningen in verschillende formaten illustreren het verhaal. Helaas zijn de cavia’s als hamster getekend. De uitgebreide tekst is vlot en grappig, met veel dialoog. Aan de buitenkant lijkt het een prentenboek. Nadat Carolina de tips heeft toegepast, gaat het verhaal te lang door. Vooral als voorleesboek bruikbaar in groepsverband voor kinderen vanaf ca. 7 t/m 9 jaar.

Drs. A. ten Bruggencate

ISBN: 9789044819892 | Hardcover | 60 pagina's | Clavis | januari 2015

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #71873 door dettie
Citaat van de dag

`Je moet alles van de vrolijke kant bekijken.'

`Daar word ik juist zo verdrietig van.'

Huub Matron

10 jaren 6 maanden geleden #71876 door
Beantwoord door in topic Re: Thema december - Gevoelvolle boeken
Tja, maar positief denken helpt echt niet bij depressies.

Lees meer
10 jaren 6 maanden geleden #71879 door dettie
Haha ik zat heel anders te denken... Iedereen roept maar dat je alles positief moet bekijken, van de vrolijke kant. Je wordt er als het ware met de positieve kreten overspoeld. Ik word er de laatste tijd een beetje kriegelig van, alsof je niet normaal bent als je eens wat minder vrolijk bent.

Je zou er bijna verdrietig van worden van zoveel positief gedoe! :D

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.507 seconden