Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema April 2006 - Steden

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7539 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
nee dat is ook weer waar,

maar iets van deze maand gaat er denk ik wel komen.

groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7540 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik plaats voor de rest wel allemaal vervelende boeken Wil, ik vind het zo zielig als je weer met een volle boekenplank zit! :D
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7541 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
ha ha..kijk, aan jou heb ik wat :)
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7542 door dettie
Parijs

Onder de straatstenen het strand

Adam Thorpe

Onder de straatstenen het strand speelt zich af in een voorstad van Parijs in de lente van 1968. Rond zijn eerste communie wordt de twaalfjarige Gilles zich geleidelijk bewust van de raadsels, leugens en chaos in zijn naaste omgeving. Gilles groeit op in een kleinburgerlijk gezin dat bestaat uit een nerveuze, schuldbewuste moeder, een drankzuchtige, rokkenjagende oom en stiefvader, een oudere zuster Carole, een labiele, rebelse meid die na de schokkende dood van hun vader haar geliefde ballet heeft opgegeven, en zijn broertje Nicolas, een ernstig gehandicapt nakomertje.

Gilles en zijn vriendje, slagerszoon Christophe, fantaseren en ravotten eindeloos in de buurt, waar de oude dorpskern in hoog tempo plaatsmaakt voor frisse betonnen kolossen. Gilles beschouwt zijn leven aanvankelijk niet als uitzonderlijk of schrijnend. Eigen ervaringen, geruchten, verhalen uit het verleden en flarden van gesprekken tussen volwassenen vallen echter langzaam op hun plaats. Het trauma waaronder zijn familie gebukt gaat blijkt groter dan Gilles had kunnen dromen en wordt pas jaren later in zijn volle omvang onthuld.

Adam Thorpe levert met deze indringende roman niet alleen een literaire tour de force vol mededogen en humor, maar ook een prachtig tijdsbeeld. Een eeuw eerder werd Frankrijk al opgeschrikt uit haar pastorale landelijkheid door de eerste van drie grote oorlogen, maar de turbulente jaren zestig slingerden het land pas definitief de moderne tijd in. Onder de straatstenen het strand bereikt een climax tijdens de Parijse onlusten van mei '68, waarbij Gilles op onthutsende wijze zijn onschuld verliest

Oorspronkelijke titel: No Telling Vertalers: Harm Damsma en Nick Miedema

ISBN 9057591677 Ingenaaid, 542 pagina's Verschenen: mei 2005 Podium b.v. Uitgeverij

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7543 door dettie
Citaat van de dag 6 april 2006

Naître à Paris, c 'est être deux fois français

Sébastien Mercier

Lees meer
20 jaren 3 maanden geleden #7548 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik bedoelde eigenlijk. Wil, dat je ze kan lenen in de bieb..
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.399 seconden