En toen viel ik van het podium
Schrijvers in verlegenheid
Lidewijde Paris
Geestig-serieuze verhalen van Nederlandse topschrijvers over de krenkingen, beledigingen en misverstanden die zij tijdens de uitoefening van hun beroep hebben moeten doorstaan. Vol zelfspot of vanuit oprechte kwaadheid vertellen ze over de lezingen zonder publiek, de onbezochte signeersessies en het missen van de laatste trein. Met als bijlage het verhaal 'Zet hem op, hè?' De schrijver op televisie, van Christiaan Weijts.
Aan deze bundel werkten mee: Thomas Roosenboom, Nicolien Mizee, Dirk van Weelden, Marga Minco, Thomas Verbogt,
Rascha Peper, Tsead Bruinja, Michael Frijda, Mensje van Keulen, Moses Isegawa, Frans Pointl, Arnon Grunberg, Anneloes Timmerije, A.F.Th. van der Heijden, Nilgün Yerli, Bart Chabot, Gerbrand Bakker, Christiaan Weijts, Karin Amatmoekrim, Geerten Meijsing, Tijs Goldschmidt, Annejet van der Zijl, Jan van Mersbergen, Joost Zwagerman, Maarten 't Hart, Nelleke Noordervliet, Ronald Giphart, Renate Dorrestein en Gerrit Krol.
Recensie
Deze uitermate leesbare verhalenbundel staat vol geestige, gênante en onthullende bekentenissen van schrijvers die, weg van hun veilige schrijftafel, naar buiten treden. Het gaat over zaken als signeersessies, lezingen in het land, prijsuitreikingen en interviews. De verhalen zijn soms om te lachen, soms huiveringwekkend. Met bijdragen van onder anderen Thomas Rosenboom, Arnon Grunberg, Marga Minco, A.F.Th van der Heijden, Thomas Verbogt, Nelleke Noordervliet en Tijs Goldschmidt. Het verhaal van Nilgun Yerli: Mijn klomp brak, is van dat laatste een mooi voorbeeld. Ze krijgt een prijs en raakt geheel onverwacht verzeild op een symposium voor doven, als opluistering van de dag. Bijna niemand kan haar toespraak dus verstaan. De envelop die ze krijgt is leeg; de organisator had nog niet kunnen pinnen. Haar klomp breekt! 'Stort het maar op de rekening van UNICEF', zegt ze. De volgende dag krijgt ze een mailtje: 'Kunt u mij het rekeningnummer geven van UNESCO?'
De manier waarop mensen soms met schrijvers omgaan wordt in elk verhaal fraai geïllustreerd. Een leuk en leerzaam boek. In de inleiding geeft de samensteller, Lidewijde Paris, ter afsluiting 'een aantal tips voor allen die ooit een schrijver over de vloer durven te halen'. Normale druk.
Gonny Biezeveld
ISBN 9789044609240 Paperback 255 pagina's Prometheus maart 2007