Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2014 - De schrijvende schrijver

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57143 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema februari 2014 - De schrijvende schrijver
Citaat van de dag

Wat is het moeilijk absoluut, goed en waar, te oordelen over een schrijver en over zijn kunst!

Louis Couperus

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57164 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema februari 2014 - De schrijvende schrijver
Uit liefde in boeken

Vijftien schrijvers op zoek naar een boekhandel

Wat is de magie van een goede boekhandel? Waarom zijn er boekhandels - op vakantie, op doorreis, in vreemde steden - waar je van jezelf niet zomaar aan voorbij mag lopen? Wat het ook is, die bijzondere aantrekkingskracht ontstaat niet zomaar, maar is het resultaat van de geestdrift, de vakkennis en de motivatie van de boekverkopers die in de betreffende winkel hun levensvervulling vinden. Er zijn weinig beroepen waar de liefde voor het vak zozeer de professionele drijfveer vormt.

Voor de bundel Uit liefde in boeken zijn vijftien schrijvers op reis gegaan om ergens in Europa een boekhandel te portretteren die hun op de een of andere manier speciaal aan het hart gaat. Omdat die aan de wieg stond van een literaire inspiratie (Jan Siebelink in Parijs), omdat die op een indrukwekkende manier verbonden is met de geschiedenis van het land (Jan Brokken in Riga) of omdat de noordelijke winterstilte de ideale omgeving lijkt voor een droomboekhandel (Nausicaa Marbe in Reykjavik). Van Porto (Gerrit Komrij) en Barcelona (Connie Palmen) noordwaarts tot Antwerpen (Martin Bril), en van Düsseldorf (Cees Nooteboom) weer zuidwaarts naar Athene (Nelleke Noordervliet) en Istanbul (Abdelkader Benali).

Uit liefde in boeken geeft een avontuurlijk en veelzijdig beeld van wat een boekhandel doet met een schrijver en, omgekeerd, wat een schrijver in een boekhandel te zoeken heeft.

Wie deze bundel overziet realiseert zich ten overvloede dat schrijvers niet alleen schrijvers maar ook zelf lezers zijn, en dat zij misschien juist daarom zo goed onder woorden kunnen brengen wat de bijzondere magie van een goede boekhandel is.

ISBN 9789029565981 Hardcover 247 pagina's Arbeiderspers september 2007

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57165 door dettie
Citaat van de dag

Een boekwinkel is een kruitbuis, een dynamietmagazijn, een gifkast, een bar met bedwelmende dranken, een opiumhol, een eiland der sirenen.

John Cowper Powys

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57173 door WilV
Volgens mij heb ik het boek van vandaag gelezen, maar ik weet het niet helemaal zeker.

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57176 door dettie
Ja ik zat ook al te twijfelen of ik het gelezen heb, ik dacht van wel en ik dacht ook dat ik het leuk vond.

haha schiet ook niet op hè.

Dettie

Lees meer
12 jaren 4 maanden geleden #57177 door WilV
Misschien heeft er hier wat over gestaan of hebben we het er over gehad. Ik heb in ieder geval wel meer van de schrijver gelezen.

( en na maanden krijg ik ineens melding in mijn mail van het forum dat er een reactie is)

Tijd voor maken pagina: 0.449 seconden