Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2013 Nederland-Ruslandjaar Russische auteurs

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55860 door berdine
Hé, goed van jou! Je hebt een goede cover gevonden van het boek van vandaag! Ik ben er net in begonnen.

Marjo, dit boekje bedoelde ik toen ik een paar maanden geleden meldde dat ik er al eentje had aangeschaft van het thema van "volgende maand". Dat kon ik toen niet zeggen, zonder het thema te verraden en aangezien het thema even werd uitgesteld, krijg je nu pas antwoord. Ha, je weet niet eens meer dat je het vroeg..... :roll:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55861 door dettie
Ik ben bijna beroepsplaatjeszoeker geworden na al die jaren Leestafel ;-)

Maar vind het ook leuk dat ik toch een plaatje van de cover gevonden heb.

Dettie

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55862 door marjo
Nee, Berdine, ik weet niet eens meer dat ik het vroeg. Op dat moment ben ik nieuwsgierig, maar dat ebt weer weg...

Dit boek zegt mij helemaal niets, maar dat zal de komende weken wel vaker het geval zijn.

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55866 door dettie

Tali, het wonder van Tsjegem

Fazil Iskander

'Tali, het wonder van Tsjegem' is een liefdesverhaal én schelmenroman.

Tali is de beeldschone dochter van Oom Sandro, een geliefde maar om zijn scherpe tong ook gevreesde schelm. Ze wonen in het bergdorpje Tsjegem aan de Zwarte Zee. Het harmonieuze dorpsleven in deze uithoek van het Sovjetrijk wordt op zijn kop gezet als Tali wordt geschaakt door haar geliefde Bagrat.

Recensie:

Dit verhaal over het opgroeien van de eigenwijze, slimme en wondermooie Tali, aan wie de bewoners van het Abchazische bergdorpje sinds haar geboorte de wonderlijkste talenten toedichten, doet verlangen naar de vertaling van alle 21 verhalen uit de Russische bundel 'Sandro uit Tsjegem' van deze in 1929 geboren rasverteller uit Abchazië.

Sandro is de vader van dit Pippi Langkous-achtige meisje, maar hij staat hier minder centraal dan de vrouwen in Tali's familie en Tali's opa. De beschrijving van de kleine dorpsgemeenschap ten tijde van het Stalinregime is poëtisch, geestig èn realistisch, met als hoogtepunten de tabaksrijgwedstrijd, de schaking en de poging tot bloedwraak.

Door de mooie taal en de gelaagdheden in de historische context en de psychologische ontwikkeling ontstijgt dit verhaal het dorpsproza.

Verzorgde uitgave in klein formaat (11,5 x 16 cm.), even poëtisch als Paustovski en schelmachtig als Gogol.

Kleine druk.

Mieke Starmans-van Haren

ISBN 9789052268323 Hardcover 160 pagina's De Geus 2000

vertaald door Egbert Hartman

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55867 door dettie
Citaat van de dag

Het huisje waarin wij woonden stond op een heuvel, dag en nacht vol in de wind, en was droog en stevig als een echte bergbewoner.

Fazil Iskander

Lees meer
12 jaren 6 maanden geleden #55935 door dettie
De generaalsdochter

Irina Grivnina

'In de nacht van 21 op 22 december 1980, de langste nacht van het jaar, de nacht dat de Zon het teken van de Boogschutter verlaat en de zonderlinge, poëtische maand van de Steenbok aanbreekt, droomde ik van een jonge vrouw. Zij droeg een lichtblauw strooien hoedje en een lichtblauwe japon van fijne crêpe de Chine met zo'n lange bijna tot de enkels reikende klokrok die begin jaren vijftig in de mode was.'

Lena Ionovna O., dochter van de legendarische generaal Iona O., vormt de spil van deze familiekroniek. Het verhaal is opgebouwd als een muziekstuk waarin de verschillende personages meerstemmig hun versie van het bizarre familieverhaal laten horen. Een hoofdrol is weggelegd voor Lena's niet bij naam genoemde zoon, die zich bezighoudt met componeren en schrijven en die bijna toevalligerwijs in dissidentenkringen terechtkomt. In zijn pogingen om een onafhankelijk leven te leiden tekent Irina Grivnina de hang naar vrijheid die zij ook zelf heeft gekend toen zij in Rusland leefde en herhaaldelijk in aanvaring kwam met de autoriteiten.

ISBN 9789038826714 Paperback 141 pagina's Nijgh en Van Ditmar 1994

Tijd voor maken pagina: 0.468 seconden