Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Lees meer
13 jaren 6 maanden geleden - 13 jaren 6 maanden geleden #49877 door marjo
Ik begrijp niet wat je bedoelt Berdine???

Zijn boeken zijn prachtig!

www.leestafel.info/leo-pleysier
Laatst bewerkt 13 jaren 6 maanden geleden doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 6 maanden geleden #49879 door dettie
bedoel je dit berdine?

Intrigerend omslag met literaire uitstraling.

De omslag is afschuwelijk vind ik. Dat knallende roze... vreselijk.

Deze die op leestafel staat is veel mooier.

De biblionrecensent had vast dit boek in handen! maar ja, wie weet vind hij/zij dat roze inderdaad intrigerend.

Dettie

Lees meer
13 jaren 6 maanden geleden #49880 door berdine

Marjo schreef : Ik begrijp niet wat je bedoelt Joanazinha???

Zijn boeken zijn prachtig!

www.leestafel.info/leo-pleysier

Gut, ik blijf maar met Joanazinha aangesproken worden (maar dat is alweer onduidelijk, want de vorige keer was in een ander topic :lol: ) Het ging over laatste zin, Marjo.

Dettie, ik bedoel niets, alleen dat de cover die er nu staat, niet bepaald intrigerend is of literaire uitstraling heeft. Waarschijnlijk heeft hij inderdaad die, die je nu plaatst bedoeld.

Lees meer
13 jaren 6 maanden geleden #49882 door marjo
Sorry, ik heb het al veranderd...

Maar ik begrijp het nu dus.

Lees meer
13 jaren 6 maanden geleden #49894 door dettie
Volgend jaar in Berchem

Leo Pleysier

Een Vlaamse familie is op nieuwsjaarsdag bijeen. Na het eten zijn eerst de kinderen aan bod gekomen. Ze hebben brieven met wensen voorgelezen en cadeautjes uitgepakt. Nu is het de beurt aan de volwassenen. Er wordt verteld, er wordt gekaart en de figuur van de overleden vader wordt uitgebreid gememoreerd. Een 'buitengewone' om niet te zeggen 'buitensporige' vader. De meningen over hem zijn verdeeld en de gevoelens gemengd. De verteller van deze geschiedenis luistert naar de stemmen van de familie. Zijn eigen stem is hij kwijt. Volgend jaar in Berchem werd genomineerd voor de Gouden Uil.

NBD|Biblion recensie

De Vlaamse schrijver Leo Pleysier (1945) brak in Nederland door toen zijn roman 'Wit is altijd schoon' (1989) werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. De roman 'De Gele Rivier is bevrozen' (1993) werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. In 'Volgend jaar in Berchem' volgt Pleysier een zelfde procedé als in eerdere romans. Een op de achtergrond aanwezige verteller registreert de stemmen die hij hoort, in deze roman tijdens een familiereünie op nieuwjaarsdag. Nadat de kinderen hun nieuwjaarsbrief hebben voorgelezen, hun cadeautjes hebben uitgepakt en aan het spelen zijn gezet, volgt een gesprek tussen de nonkels en de tantes, waarin de gestalte oprijst van de overleden pater familias. De prachtig Vlaams gestileerde stemmen verwoorden in een nostalgisch omzien gevoelens van bewondering, pijn en weerzin bij de duistere verzetsheld en roekeloze veesmokkelaar die hun vader was. In het herdenken van een gedeeld verleden vinden de kinderen een geborgenheid die hun vader niet kon geven. Vlaamse literatuur op zijn best! Intrigerend omslag met literaire uitstraling. Duidelijke druk.

(Biblion recensie, L. Torn)

ISBN 9789023400479 Paperback 120 pagina's De Bezige Bij oktober 2001

Lees meer
13 jaren 6 maanden geleden #49895 door dettie
Citaat van de dag

Is uw spiegel ook zo mooi niet meer dan 25 jaar geleden?

Kadé Bruin

Tijd voor maken pagina: 0.470 seconden