Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2012 - Bomen

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48608 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2012 - Bomen
Citaat van de dag

Vertel me niks over steeneik. Dat is jaaaaren mijn verwarming geweest in de Pyreneeën. Met gezaag en gehak van werkelijk kei- en kei-hard hout, stampend vol knoesten. Moest ook nog dikke drie jaar drogen...

Het is trouwens geen steeneik, dat is een verbastering van Steineiche. Het is officieel Azijnhout. Wat weer een verbastering is van Portugees Azinho (matrozen namen het mee, ik weet niet waarom, al moet dat met de hardheid te maken gehad hebben. Niet voor mesheften iig.). Voor de hand liggende verbastering, want vers gezaagd ruikt het zuur.

Bron: kookenz.blogspot.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48611 door dettie
Het verborgen leven van bomen

Alejandro Zambra

Julián, een jonge literatuurdocent en aspirant-schrijver, merkt op een avond dat zijn vrouw, Verónica, maar niet terugkeert van haar tekencursus. En dat terwijl hij op haar dochtertje Daniela moet passen.

Het wordt later en later, en hoe langer het duurt hoe meer Julián begint te zweten, begint te fantaseren: stapje voor stapje gaat hij terug in de tijd én loopt hij vooruit op zijn – en Daniela’s – leven zonder Verónica. Het verborgen leven van bomen gaat over die ene nacht, één nacht waarin Julián noch de lezer weet wat er precies gebeurt, gebeurd is, of gebeuren zal, want: ‘Dit is geen normale nacht. Het is namelijk niet zeker of er wel een volgende dag is. Het boek blijft doorgaan totdat zij terugkeert, of totdat Julián er zeker van is dat zij niet meer terug zal keren.’

Waarschijnlijk nog meer dan bij Bonsai verdient Het verborgen leven van bomen het om in één avond, misschien wel in één nacht, gelezen te worden. En wanneer de ochtend aanbreekt, en de lezer het boek dichtslaat, zal hij merken dat niets meer is als een dag eerder.

ISBN: 9789021496467 Paperback 109 pagina's Uitgeverij Karaat november 2010

Vertaald door Luc de Rooy

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48612 door dettie
Citaat van de dag

Een bomenman zei me eens dat een boom alleen maar een constructie is om blad omhoog te brengen.

Koos van Zomeren

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48619 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema oktober 2012 - Bomen
Deze heb ik in de kast staan en gelezen, maar behalve dat ik het een goed boek vond, weet ik er niet veel meer van... :cry:

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48623 door dettie
Ha wat grappig, dit was het enige boek dat niet op jouw lijst stond. Ik kwam dit boek toevallig tegen bij het zoeken naar een plaatje van een boek.

Dettie

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48630 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema oktober 2012 - Bomen
Dit boek stond er bewust niet op Dettie, vanwege dat andere boek van hem, maar misschien was dat niet bezwaarlijk?

Tijd voor maken pagina: 0.470 seconden