Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2011 - Helden

Lees meer
14 jaren 8 maanden geleden #41167 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Tijl Uilenspiegel

Lisbeth Zwerger

De illustraties van Lisbeth Zwerger bij deze verhalen over de klassieke volksheld Tijl Uilenspiegel zijn geestig en origineel. Als Tijl over haar schouder had kunnen meekijken, was hij tevreden geweest over de manier waarop Lisbeth Zwerger zijn schelmenstreken heeft uitgebeeld!

NBD|Biblion recensie

In dit boek wordt in 11 hoofdstukken het bekende levensverhaal van de klassieke volksheld Tijl Uilenspiegel verteld. Tijl wordt onder andere driemaal gedoopt, hij danst koord en gooit daarbij alle verzamelde schoenen van het volk naar beneden en leert een ezel lezen. De verhalen bevatten dezelfde kleurrijke, sprookjesachtige illustraties als de uitgave uit 1990 met een Nederlandse tekst van Harriet Laurey*. De bewerkte tekst in deze nieuwe uitgave is toegankelijker. Voor de blauwe omslag is een andere illustratie uit het boek gekozen dan in 1990. Nu is te zien hoe Tijl een ezel leert lezen onder het toeziend oog van enkele geleerden.

Voorlezen vanaf ca. 8 jaar, zelf lezen vanaf ca. 10 jaar.

(Biblion recensie, Stefan Rovers)

ISBN 9789055793693 Hardcover 24 pagina's | Meander/4 Windstreken | oktober 2000

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 8 maanden geleden #41168 door dettie
Citaat van de dag

Tijl was meestal platzak en gebruikte zijn streken dan ook om aan wat geld te komen. Daarin schuwt hij het conflict niet, dat al snel ontstaat wanneer Tijl de uitspraken van de mensen volkomen letterlijk neemt, en ze daarmee een koekje van eigen deeg geeft.

Niet zelden gaat het in zijn verhalen om verzet tegen een autoriteit van de knecht van de bakker tot de oproerkraaier in het graafschap.

Maar ook is zijn tegendraadse gedrag, als rechtgeaarde boerenzoon, nog al eens gekant tegen de stedelingen. Zijn gedrag was overigens zo bedreigend voor de autoriteiten, dat boeken over zijn streken een periode lang niet verkocht mochten worden!

Bron: www.beleven.org/deugniet/overzichtspaginas/tijl.html

Lees meer
14 jaren 8 maanden geleden #41169 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Ik heb me nu voorgenomen om eens een boek te gaan lezen (nomineren?) over zo'n 'oude' held. Tijl Uilenspiegel, Don Quichot, Wilhelm Tell.. Ik ken de verhalen, maar verder?

Lees meer
14 jaren 8 maanden geleden #41175 door dettie
Ik ken de verhalen niet eens. Willem Tell is iets met een appel en Don Quichot met molens en een ezel. (erg hè)

Tijl Uilenspiegel heb ik wel gelezen, heel lang geleden, en toen vond ik er niets aan, akelig vervelend joch. :D Meer weet ik er ook niet meer van.

Dettie

Lees meer
14 jaren 8 maanden geleden #41178 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Nou dan moeten we daar toch eens iets aan gaan doen!

Lees meer
14 jaren 8 maanden geleden #41216 door dettie
JESS - de haven en de helden

Inge de Bie

Smartie, Job, Engel en de pikzwarte hond Sint gaan op zoek naar een mast voor de Jess om lekker te kunnen zeilen als het weer lente is. Wat begint als een onschuldige onderneming, verandert in een meeslepend avontuur. Ze trotseren herfstige stormen, een griezelige schuur en een vervelende vrouw en dwalen in het donker over een afgelegen haventerrein. Wat doet die verlaten zeecontainer daar en waarom duikt die zwerver steeds weer op? De vier helden proberen boven water te krijgen wat er aan de hand is en belanden in een nagelbijtend spannend onderzoek.

De haven en de helden is het tweede deel uit de avontuurlijke, maar ook grappige serie JESS. In ieder deel komen Smartie Job, Engel en Sint een nieuw mysterie op het spoor dat ze natuurlijk moeten ontrafelen. En daarbij werken ze zichzelf soms flink in de nesten...

Inge de Bie (1966) is schrijfster, juf en moeder van vijf kinderen. Ze debuteerde met Broodje Koosburger. In 2010 verscheen Dierenroof en in 2011 Jess – De boot en de engerd. www.ingedebie.nl

ISBN 9044332341 Hardcover 160 pagina's Met illustraties The House of books oktober 2011

Tijd voor maken pagina: 0.459 seconden