Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2011 - Helden

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40568 door dettie
Thema oktober 2011 - Helden werd gestart door dettie
Hans Brinker of de zilveren schaatsen

Mary Mapes Dodge

Hans Brinker, of De Zilveren Schaatsen is een boek van Mary Mapes Dodge eerste uitgave in 1865. De oorspronkelijke Engelse titel is Hans Brinker, or the Silver Skates. Het is het verhaal van een jongen die tijdens een schaatstocht dwars door Holland, de legendarische geschiedenis van een land achter dijken en duinen vertelt.

Een stuk van het verhaal werd een Amerikaanse legende en indirect ook een stukje Nederlandse import-folklore. Het is een zeer tot de verbeelding sprekend verhaal van de zoon van de sluiswachter van de Haarlemmermeer. Als hij op een stormachtige middag een klein gaatje in de dijk ontdekt, aarzelt hij geen moment. Met zijn vinger houdt hij het gat dicht. Een avond en een nacht lang verdedigt hij zo, letterlijk met blote handen, stad en land tegen de dreigende zee.

Later werd het naamloze jongetje Hans Brinker genoemd, de naam van de hoofdpersoon van het boek. Zowel in Spaarndam (IJdijk) als in Harlingen (vertrekplaats veerboten) en Madurodam staan beelden van die zogenaamde Hans Brinker, voornamelijk voor de Amerikaanse toeristen. In de multimediashow Madurodam by Light staat de figuur Hans Brinker en zijn strijd tegen het water centraal.

Bron: wikipedia nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Brinker

Herdruk van de Amerikaanse klassieker uit 1865, die de Amerikaanse koopmansdochter schreef nadat ze het boek 'The rise of the Dutch Republic'van John L. Motley had gelezen.

ISBN 9789025308780 Paperback 319 pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | februari 2005

Vertaald door Anita van der Ven Vanaf ca. 11 jaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40569 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2011 Helden
Citaat van de dag

Hij keek in het rond en zag een kleine opening in de dijk, waar een dun straaltje door stroomde. Ieder kind in Holland zou rillen bij de gedachte aan een lek in de dijk. De jongen begreep meteen dat er gevaar dreigde. Dat kleine gaatje waar het water nu nog doorheen druppelde, zou spoedig groter zijn en leiden tot een grote overstroming. In een flits begreep hij wat hem te doen stond. Hij smeet de bloemen weg en klom omhoog totdat hij het gat had bereikt. Hij duwde zijn vinger er in om het gat dicht te houden. De straal was gestopt. "Zo," dacht hij met jongensachtig plezier, "nu houd ik dat boze water tegen en zal Haarlem niet onderlopen zolang ik hier sta."

Fragment uit Hans Brinkers

zie www.meteo-maarssen.nl/sage_002.html

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40573 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Ha, ik was gisteren al aan het zoeken naar dit item.. Helden is natuurlijk hét thema waar ik nu mee bezig ben. En je hebt al twee boeken genomen die op de heldenstapel liggen. Ik kan me laten verrassen door de helden waar jij mee komt, denk ik. En dan af en toe een held 'van mezelf' er bij gooien..

Van nieuwe speciaal geschreven heldenboeken, of van de oudjes, want in ieder boek zit wel een held, of een antiheld.

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40576 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Ik vind het zo'n leuk onderwerp. Heb ook echt plezier in de boeken die ik plaats.

Sommige maanden (thrillers haha) vind ik persoonlijk als thema niet zo leuk maar dit thema, die helden! echt super!

Dettie

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40599 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Érg leuk thema inderdaad, en ik ben door de kinderboekenweek ook al helemaal in de helden sfeer!

O ja, via de link op de site kom ik steeds in het dromen item van vorige maand.

Groetjes Willeke

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40600 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Superhelp

Benny Lindelauf

'Alle superhelden zijn vanaf hun geboorte aanzienlijk sterker, behendiger, leniger en slimmer dan gewone kinderen. Hun grootste kracht is echter bij de geboorte onbekend. Die geheime superkracht zal het superkind zelf moeten ontdekken.' Uit: Het Geheime Handboek voor de Superheld

Immo is de superzoon van Magneetman en Vriesvrouw. Hij kan vliegen, is oersterk en ziet zo scherp als een arend, maar hij weet nog niet wat zijn geheime superkracht is. En Immo heeft een groot probleem: hij weet niet of hij wel superheld wil zijn! Het liefst leidt hij een zo gewoon mogelijk leven.

Als Immo op school een nieuwe juf krijgt, gebeuren er opeens allerlei gevaarlijke dingen. Immo moet nu in actie komen om zijn klas te redden. Maar durft hij dat? Help! Driedubbel help!

ISBN 9789045112329 Paperback 144 pagina's | Querido Kinderboeken | augustus 2011

Leeftijd 7 - 9 jaar

Tijd voor maken pagina: 0.553 seconden