Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2011 - Helden

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #40688 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Leuk! Je merkt inderdaad de diversiteit op..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #40703 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Het gouden heldenboek

diverse auteurs

Zeven voorleesverhalen in een band!

Generaties kinderen groeiden op met de Gouden Boekjes, die beroemde reeks met de gouden ruggetjes, de prachtige plaatjes en de vrolijke verhalen. Deze zeven verhalen hebben allen een regelrechte Superheld in de hoofdrol. Henkie die met zijn hoorn een cruiseschip van de ondergang redt, de vijf brandweermannetjes die telkens weer klaar staan om mens en dier uit de vlammen te halen of het eigenwijze eendje dat voor niets of niemand bang is en helemaal alleen de wereld intrekt. Het zijn allemaal helden!

ISBN 9789047611011 Hardcover 192 pagina's | Rubinstein b.v. | september 2011

Leeftijd 2-5 jaar

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #40704 door dettie
Citaat van de dag

Een held (mannelijk) of heldin (vrouwelijk) is een bestaand, fictief of historisch persoon die, wanneer geconfronteerd met gevaar en rampspoed of vanuit een zwakke positie, moed en de bereidheid tot zelfopoffering betoont voor een grotere zaak.

Wikipedia

nl.wikipedia.org/wiki/Held

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #40718 door dettie
Ik ben een held

Ted van Lieshout

Ik ben een held verscheen voor het eerst in 1990. Het is sindsdien in druk gebleven. Het mag dan ook terecht een moderne klassieker worden genoemd. Ted van Lieshout is, net als Annie M.G. Schmidt, een van de weinige auteurs die zowel door volwassenenjury’s als door kinderjury’s worden gewaardeerd. Ik ben een held werd getipt door de Nederlandse Kinderjury en kreeg een Vlag en Wimpel.

Sylvia Weve, die vorig jaar veel lof oogstte met haar prachtige dierenprenten in Ik leer je liedjes van verlangen, weet de humor van Ted van Lieshout als geen ander te verbeelden. Het resultaat is een spannend en geestig boek voor beginnende lezers, waarin de zoon de held is – en niet de vader.

‘Pap, lees je voor?’ vroeg ik.

‘Nee,’ zei hij, ‘dit boek is te eng.

Er komt een monster zonder kop in voor,

en een spook onder het bed,

en een vis met scherpe tanden!

Ik durf niet te kijken, hoor,

lees het boek zelf maar,

dat kun je best,

je hebt al een half jaar les.’

‘Goed,’ zei ik,

‘ik ben niet bang voor een spannend verhaal.

Ik ben een held!’

ISBN 9789025750008 Hardcover 64 pagina's |Gottmer| augustus 2011

Leeftijd 7-9 jaar

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #40719 door dettie
Citaat van de dag

"Niets geeft meer moed dan de komische zijde van de dingen te beschouwen."

John Galsworthy

Brits schrijver, toneelstukschrijver (1867-1933)

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #40744 door dettie
Mandela

De geautoriseerde biografie

Anthony Sampson

Op basis van langdurig onderzoek en gesprekken met honderden mensen schetst Anthony Sampson in deze geautoriseerde biografie een volledig beeld van leven en werken van een van de meest bewonderde figuren van onze tijd.

NBD|Biblion recensie

Na twee officieuze biografieën en zijn autobiografie is dit eindelijk de door hemzelf geautoriseerde biografie van Nelson Mandela. Aan de hand van talloze interviews, waaronder tien met Mandela zelf, documenten, ongepubliceerde brieven en andere bronnen schetst de auteur kritisch zijn avontuurlijke en politieke leven. Via een gevangenschap van 27 jaar veranderde hij van een enigzins onbenaderbare jonge ANC-leider in een charismatische president van Zuid-Afrika met mondiale mythische allure. De langdurige gevangenschap krijgt nadruk. Zijn leven is geplaatst in een ruime context, waardoor het persoonlijke verhaal tegelijk de geschiedenis werd van Zuid-Afrika vóór en na de apartheid. Ook belicht de auteur de belangrijke rol van Westerse regeringen.

De schrijver is een gerenommeerd Brits journalist van onder andere The Observer, met diverse gezaghebbende titels over Zuid-Afrika op zijn naam. Hij kent Mandela bijna vijftig jaar persoonlijk. Zijn biografie is in soepele journalistieke stijl geschreven, rijk aan bekende maar ook nieuwe details en door de uitputtende research een prestatie van formaat.

Met kaartje, een op Nederland toegepitst voorwoord, 45 zwart-witfoto's, notenapparaat, literatuuroverzicht en register.

(Biblion recensie, Frits Baarda)

ISBN 9789025750008 Hardcover 736 pagina's | Uitgeverij het Spectrum | juni 1999

Vertaald door Gerard Grasman

Tijd voor maken pagina: 0.481 seconden