Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2011 - Helden

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40601 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Citaat van de dag

"Een held is niet dapperder dan iemand anders, hij is het alleen vijf minuten langer."

Ralph Waldo Emerson

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40605 door dettie

O ja, via de link op de site kom ik steeds in het dromen item van vorige maand.

het is veranderd Willeke, goed dat je het meldt!

Dettie

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40620 door dettie
Het leven van Michiel de Ruyter

Gerard Brandt

Zonder Gerard Brandt was Michiel de Ruyter waarschijnlijk nooit een held geworden. Het grootste deel van zijn roem heeft Nederlands grootste admiraal namelijk te danken aan de lijvige biografie Het leven en bedrijf van Michiel de Ruyter uit 1687, waarin Brandt de carrière van de vlootvoogd van nabij heeft gevolgd.

Dankzij Brandt kennen we vele kleurrijke anekdotes over het leven van de held, die vroeger op iedere lagere school werden verteld. Hoe de jonge Michiel op de kerktoren van Vlissingen klom om zijn dapperheid te tonen. Hoe hij leed als leerjongen in een touwslagerij waar hij 'aan 't grote wiel' moest draaien. Hoe hij de Duinkerker kapers te slim af was door zijn schip met boter te besmeren. Bovendien geven de beschrijvingen van De Ruyters reizen naar Marokko, West-Afrika en Amerika en zijn zeeslagen tegen de Engelsen een goed beeld van het leven op zee in roerige tijden.

De Ruyter is een icoon van de Gouden Eeuw. Hij staat voor oer-Hollandse waarden als trouw, eenvoud, dapperheid en vroomheid. En, zo wil de overlevering, hij was als een vader voor zijn scheepsvolk.

Brandts biografie van De Ruyter telt meer dan duizend bladzijden. In dit boek zijn alle hoogtepunten bij elkaar gebracht, en hertaald in het Nederlands van nu.

ISBN 9789025303372 Paperback 248 pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | maart 2007

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40621 door dettie
Citaat van de dag

Lofdicht op Michiel de Ruyter door Gerard Brandt

Aenschouw den Heldt, der Staeten rechterhandt,

Den redder van 't vervallen vaderlandt,

Die in een jaer twee groote koningkryken,

Tot driemael toe de trotse vlag deedt strijken;

Het roer der vloot, den arm daer Godt door streê,

Door hem herleef de vrijheit en de vreê.

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40624 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema oktober 2011 - Helden
Zonder Brandt was de Ruyter nooit een held geworden? Wat eigenaardig. Ik ken hem niet anders dan als 'held'.

En dat boek van Lindelauf, het lag hier, dus in begonnen. Maar ja, ook al ben ik in zekere zin fan van Lindelauf, dit boek is toch niet voor mij. Ik heb niet zo'n zin om te lezen over een soort Batman.

En maar meteen over het boek van vandaag: dat is echt een prachtig boek. Je leest dat niet in een keer, het zijn portretten van zoveel verschillende mensen.

Lees meer
14 jaren 9 maanden geleden #40628 door dettie
Jammer dat Lindelauf tegenvalt, het leek me een heel grappig boek.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.429 seconden