Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2011 - Suriname en de Ned. Antillen

Lees meer
15 jaren 1 dag geleden #39322 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zoutrif

Miriam Sluis

Miriam Sluis neemt ons mee in 400 jaar geschiedenis. Op de plantage Rif Sint Marie geeft zij de diverse hoofdrolspelers een stem; de eigenaar, de veldslaaf en zelfs de rotspunt El Indjan, die uitkijkt op het gebied. De plantage heeft in de loop der tijd verschillende eigenaren gehad en produceerde onder meer indigo (voor textielverf), maïs en zout. Na de emancipatie verdienden veel plantagebewoonsters de kost met het vlechten van panamahoeden. Door de komst van een olieraffinaderij liep de plantage langzaam leeg.

Aan de hand van vele archiefstukken, interviews met nazaten en eigen speurtochten op de velden reconstrueert Sluis het verleden van een plantage. Door middel van een persoonlijke benadering geeft ze een soms schrijnend beeld van de invloeden op de hedendaagse samenleving op het eiland. Ze trekt daarbij alle literaire registers open waardoor je wordt meegezogen in het lief en leed van de eilandbewoners. Haar verhaal pakt je bij je nekvel en houdt pas op bij de dag van vandaag, nu er op de plek een toeristisch resort is gebouwd.

ISBN 9789068324013 Paperback Nederlands - Paperback | 2008

Morgen een nieuw boek over dit thema
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 1 dag geleden #39323 door dettie
Citaat van de dag

‘Het merendeel van de koloniale geschiedenis is niet voornaam, het is niet deftig. Wat op Rif is gebeurd is veel groter, universeler ook. Een verhaal van onderdrukking en geloochende schaamte, dat is niet alleen een Curaçaos verhaal.’

Miriam Sluis

Bron: www.zoutrif.nl

Lees meer
15 jaren 16 uren geleden #39332 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Oh wat een mooi boek vandaag.

Sorry, het is zo'n leuke themamaand en ik heb nog helemaal niet gereageerd. Maar ik kijk wel steeds hoor!

Groetjes Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 16 uren geleden #39333 door dettie
Ja heel bijzonder thema. Ik heb van berdine en Librije heel veel titels en bij sommige ook beschrijvingen gehad en dat werkt zo lekker. Ik neem een van de titels, zoek of pak de beschrijving erbij en hup klaar!

Voor mij is het ook steeds een verrassing, echt leuk!

Dettie

Lees meer
15 jaren 4 uren geleden #39334 door dettie
Schilden van leem

Boeli van Leeuwen

In Schilden van leem keert Dianklo Devereau zich na 25 jaar ambtenarij abrupt af van het establishment en wordt prodeo-advocaat in de armenwijken van Curaçao. Hij lijkt op een flamingo, die in een zoutpan staat te suffen. Maar als er een heikele diplomatieke klus geklaard moet worden doet de politiek toch weer een beroep op hem. Dianklo aanvaardt de gevaarlijke opdracht, maar geeft aan de uitvoering ervan een heel eigen invulling.

ISBN 9789062655977 Hardciver 181 pagina's | Knipscheer, Uitgeverij In de | 5e Editie | oktober 2009

Lees meer
15 jaren 4 uren geleden #39335 door dettie
Citaat van de dag

"Het is een dor eiland waarop ik geboren ben, schraal als het lichaam van een opgroeiende jongen; weerbarstig van droogte en verschroeid door het licht,"

Boeli van Leeuwen

Bron: www.chroom.net/vanleeuwen/intbvl96.htm

Tijd voor maken pagina: 0.413 seconden