Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2011 - Suriname en de Ned. Antillen

Lees meer
15 jaren 4 dagen geleden #39278 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De opdracht van Fodewroko

Ismene Krishnadath

Dit boek brengt ons naar de binnenlanden van Suriname. Daar leert een groepje van 7 kinderen de geheimzinnige oude man Fodewroko kennen. Hij vertelt dat het regenwoud wordt bedreigd door een gevaarlijk monster. Deze zoekt met kwik naar goud op de bodem van de kreken en het meer. Het milieu wordt daardoor aangetast en ook malaria eist steeds meer slachtoffers. De kinderen krijgen de opdracht om het monster te doden. Samen met een meisje uit een inlands dorp aanvaarden ze deze missie. Dit gegeven leidt tot allerlei avonturen: zo wordt een van hen bijna slachtoffer van de verborgen bloem, ze ontmoeten de godin van het verdronken meer en als spannend hoogtepunt is er de strijd tegen de moorddadige mieren. Uiteindelijk maken de kleine helden een mengsel van mierenzuur en zwavel; daarmee kunnen ze het monster vernietigen.

Het kost in het begin wel even moeite om de verschillende kinderen uit elkaar te houden maar al snel word je meegesleept door het spannende verhaal. De sfeer in de tropen wordt bijzonder goed getroffen en de natuurbeschrijvingen zijn erg mooi. Het is tevens prettig dat de schuingedrukte moeilijke en vaak Surinaamse woorden in een verklarende woordenlijst staan.

Een spannend en leerzaam boek, vanaf ca. 11 jaar. Eerder verschenen in een eenvoudige vormgeving.

ISBN 9789068329728 Hardcover 190 pagina's | KIT Publishers | juni 2003
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 4 dagen geleden #39279 door dettie
Citaat van de dag

Te yu abi pasensi, yu sa si mira bere

(Als je geduldig bent zal je de ingewanden van de mier zien)

Een geduldig mens is een gelukkig mens;

Geduld is de sleutel der overwinning.

Surinaams spreekwoord

Lees meer
15 jaren 3 dagen geleden #39291 door dettie
Solo, een liefde

Tessa Leuwsha

Twee jonge mensen, Solana en Orfeo, ontmoeten elkaar in Paramaribo – het is liefde op het eerste gezicht. Solana Cummings volgt een tuinbouwopleiding en wil op de akkers die haar overgrootvader erfde van de blanke eigenaar, de ban van mislukking en doem, waaronder haar voorvaderen leden, doorbreken – het land opnieuw in cultuur brengen. Orfeo verdient zijn geld als kapitein op een veerboot, maar droomt van een carrière in de muziek. Als getalenteerd trompettist heeft hij een groepje vrienden om zich heen verzameld, met wie hij samen opgroeide in de sloppenwijk van de stad. Ze spelen op familiefeesten en later in een club. Orfeo wil naar Nederland, ook hij legt zich niet neer bij de beperkingen die Suriname hem oplegt. Orfeo en Solana herkennen elkaar in hun droom en in hun gedrevenheid om hun talent te ontwikkelen.

NDB/Biblion

De liefde tussen twee jonge mensen wordt op de proef gesteld door hun heel verschillende verlangens: de vrouw wil zich binden aan haar geboorteland Suriname en de man verlangt naar vertrek naar het buitenland. Het Surinaamse district Coronie waar de voorouders van de hoofdfiguur Solana eerst als slaaf en later als eigenaar van een plantage hebben gewoond, wordt sfeervol beschreven. Slavernij, voorouders en de drang naar het moederland zijn evenwichtig op elkaar afgestemd.

Wanneer haar moeder naar Nederland vertrekt, besluit Solana de zorg op zich te nemen voor de sterk verwaarloosde plantage. In dezelfde tijd wordt ze verliefd op Orfeo, die droomt van een carrière als muzikant in het buitenland. Ze verlaat de plantage om samen te wonen met Orfeo en een opleiding te volgen in Paramaribo. Steeds meer blijken hun idealen echter niet samen te gaan en dat leidt onherroepelijk tot een breuk.

De auteur (1967) heeft een bijzonder karakter neergezet van een jonge vrouw die door dik en dun gaat voor haar land. Voor een ruim publiek. Vrij kleine druk.

C.H. Gajadin

ISBN 9789045701745 Hardcover 192 pagina's | Uitgeverij Augustus | april 2009

Lees meer
15 jaren 3 dagen geleden #39292 door dettie
Citaat van de dag

Wat ze gemeen hadden was een passie en die was misschien wel belangrijker dan wat ze voor elkaar voelden

Citaat uit: Solo, een liefde

Lees meer
15 jaren 2 dagen geleden #39312 door dettie
Enkele reis Paramaribo

Iwan Brave

'Twee maanden geleden ergerde ik me noq als mijn oude Chinese buurman voor de zoveelste keer in één week zijn huisvuil stond te verbranden, en mijn huis daardoor blauw van de rook stond. Maar nadat ik een kast had uitgeruimd en weken met het grofvuil bleef zitten, realiseerde ik me dat mij niets anders restte dan de boel te verbranden. Zo raakte ik op "h namiddag weer iets meer ingeburgerd in Suriname door de straat in rook te hullen.'

In 1996 besluit Nederlandse journalist Iwan Brave te remigreren naar zijn geboorteland Suriname. Hij arriveert in een periode dat de democratie in Suriname, dat in de jaren tachtig een bloedige militaire dictatuur heeft gekend, nog broos is. Het land kent weliswaar alweer vijf jaar een democratisch gekozen regering, maar de angst voor repressies en het terugvallen in militaire handen is bij velen nog groot. Dan neemt de NDP, onder voorzitterschap van ex-dictator Desi Bouterse, op democratische wijze de macht over. Echter, hoe democratisch is deze regering? Controlerende staatsorganen als het Parlement en de Rekenkamer vervullen alleen in naam hun functie, kritische topambtenaren worden vervangen en de vrije pers wordt bedreigd. Ook Iwan Brave moet het ontgelden en Bouterse dreigt hem zelfs het land uit te zetten. Daarnaast vallen de normen en gebruiken van het alledaagse leven in de kleine gemeenschap van zijn geboorteland Iwan Brave niet altijd even licht. Maar met de nodige eigenzinnigheid - soms koppigheid - slaat hij zich erdoorheen.

NBD|Biblion recensie

Journalist Iwan Brave keerde in 1996 terug naar Suriname, het land van zijn kinderjaren. Geboren in Paramaribo, maar getogen in Nederland viel de terugkeer niet mee. Hij is te assertief, kan moeilijk wennen aan de mentaliteit en wordt als politiek journalist bedreigd door Bouterse en zijn trawanten. In wekelijkse columns voor De Volkskrant deed Brave verslag van zijn ervaringen en een groot aantal daarvan is nu gebundeld. De auteur beschrijft zowel het alledaagse leven als de "grote politiek". Dat de toon en scherpe kwalificaties zijn landgenoten vaak niet bevielen, ligt voor de hand. Maar ook zichzelf zet Brave zonder retouchering neer: soms vol bravoure en betweterig, soms kwetsbaar en vol heimwee. Het levert mooie columns op die goed het remigrantenbestaan weergeven. Even goed voor een Nederlands als Surinaams publiek. Op de omslag een clichématig Surinaamse huisje; goed leesbare druk.

(Biblion recensie, Michiel van Kempen.)

Zie ook: iwanbrave.blogspot.com

ISBN 9789035120112 Hardcover 172 pagina's | Bert Bakker |

Lees meer
15 jaren 2 dagen geleden #39313 door dettie
Citaat van de dag

Ik weet waar ik vandaan kom en ik weet waar ik heenga.

Iwan Brave

Tijd voor maken pagina: 0.466 seconden