Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2011 - Wit

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36690 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Red de witte walvis!

Geronimo Stilton

Het is een snikhete dag midden in de zomer en het lukt me totaal niet om me te concentreren op mijn werk… Plotseling komt Patty Spring mijn kantoor binnenlopen met de vraag of ik zin heb om met haar mee op reis te gaan. Ik kan mijn oren niet geloven! Een romantische vakantie met mijn vriendin Patty… daar zeg ik geen nee tegen.

Maar helaas, we zijn nog niet aangekomen op onze bestemming of we raken al in de meest ongelooflijke situaties verzeild…

Lees alles over onze avonturen met de witte walvis in dit boek!

NBD|Biblion recensie

De muis Geronimo Stilton is de uitgever van de krant 'De Wakkere Muis'. Op een snikhete dag komt plotseling Patty Spring het kantoor van Geronimo Stilton binnenlopen. Ze vraagt of hij met haar mee op vakantie gaat. Algauw blijkt dat het geen romantische vakantie wordt. Deel 37 van de serie over muizen, waarin de humor centraal staat en waarbij alle menselijke zwakheden worden opgeblazen en ook muizenzwakheden blijken te zijn. Het geheel is geschreven in de ik-vorm vanuit het perspectief van Geronimo. De vlot lezende tekst bevat soms ook moeilijke woorden, zoals airconditioning en mozzarella. De vele grappige, cartooneske kleurenillustraties ondersteunen de tekst. Van de tekst is het merendeel gedrukt in duidelijke letter met schreef, maar er worden ook veel visuele effecten meegegeven in de vorm van gekleurde letters, verschillende lettertypen en varierende tekstrichting en lettergrootte. Deze speelse aanpak maakt het boek extra aantrekkelijk voor spaarzame lezers. Met informatie over walvissen en over hoe je een eigen aquarium maakt.

(NBD|Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789085921011 Hardcover 103 pagina's | Wakkere Muis, De | januari 2011

Voorlezen vanaf ca. 7 jaar, zelf lezen vanaf ca. 9 jaar.

Vertaling Loes Randazzo
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36691 door dettie
Citaat van de dag

"We kunnen de olifant uitroeien, de dolfijn en de walvis, maar we blijven zitten met de mug."

Lévi Weemoedt

Nederlands schrijver en dichter (ps. van Isaäck Jacobus van Wijk)

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36694 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
En die mug is net als heel veel andere insecten hard op de terugweg. Nu is de eerste reactie: gelukkig...

Maar het is helemaal niet goed dat er insecten verdwijnen, we hebben die beestjes hard nodig. Wij en ook de dieren die er van leven.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36712 door dettie
De witte spin

H. Harrar

De noordwand van de Zwitserse Eiger, met 3970 meter niet eens zo'n hoge berg, gold tot in de jaren dertig van de vorige eeuw als onbedwingbaar. Voordat Heinrich Harrer als lid van een vierkoppige touwgroep de eerste beklimming voltooide, had de 'Wand des doods' al aan negen mensen het leven gekost. Ook tegenwoordig spreekt men nog met ontzag over de Eiger als de 'meest riskante Alpenregio', of 'de berg die verslaafd maakt'.

NBD|Biblion recensie

Klassieker uit de bergliteratuur, oorspronkelijk uitgebracht in 1958, in 1988 herschreven en in 2002 opnieuw in het Nederlands vertaald (helaas geen verbetering vanwege de slechte vertaling van de alpiene uitdrukkingen). Kroniek van de beklimming van de beroemde Eigernoordwand in het Zwitserse Berner Oberland door een van de eerste beklimmers. De beroemdste beklimmingen en pogingen worden uitvoerig beschreven, beginnende met de allereerste poging om deze gevaarlijke wand te beklimmen. Met enkele katerns historische zwart-witfoto's, alsmede bronnenopgave en register.

(NBD|Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789047100157 Paperback 390 pagina's | Eldorado | midprice editie | mei 2007

Vertaald door Auke Wouda

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36713 door dettie
Citaat van de dag

"Meet nooit een berg voordat je hem beklommen hebt. Dan pas zie je hoe laag hij is."

Dag Hammarskjöld

Zweeds diplomaat (1905-1961)

Lees meer
15 jaren 5 maanden geleden #36719 door dettie
De witte raaf

Andrzej Stasiuk

Een groepje dertigers, opgegroeid tijdens de afbrokkeling van de Poolse Volksrepubliek, wil nog één keer onderzoeken wat hun verbondenheid waard is. De vijf mannen trekken in de winter de bergen in. Door een ingrijpende gebeurtenis verandert het uitstapje in een angstige vlucht door een onherbergzaam sneeuwlandschap. In rauw, beeldend proza en met gevoel voor humor schetst Stasiuk hoe de opeenstapeling van dramatische gebeurtenissen de mannen tot op het bot óp de proef stelt.

NBD|Biblion recensie

Andrzej Stasiuk (geb. 1960) is een van de veelbelovende jonge Poolse schrijvers van deze tijd. In 'De witte raaf', zijn eerste in het Nederlands vertaalde roman (in totaal heeft hij er tot op heden vier gepubliceerd), vertelt hij hoe een groep vrienden van in de dertig 's winters de bergen intrekt. Ze kennen elkaar al sinds de schoolbanken en willen, door middel van een soort overlevingstocht, hun vriendschap op de proef stellen. De tocht wordt veel zwaarder dan ze ooit hadden vermoed. Doordat twee van de vrienden een grenswacht neerslaan en van zijn auto beroven, wordt de groep het doelwit van een intensieve speuractie door leger en politie. De situatie doet al snel denken aan de achtervolging van partizanen door een medogenloze bezetter. De roman is spannend en wordt met veel vaart verteld. Behalve van de dramatische gebeurtenissen weet de auteur ook een goed beeld te geven van de psychologie van de leden van de vriendengroep. Kleine druk.

(Biblion recensie, Willem G. Weststeijn.)

ISBN 9789052267210 Hardcover 319 pagina's | Uitgeverij De Geus | april 1998

Vertaald door Karol Lesman

Tijd voor maken pagina: 0.402 seconden