Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2010 - (In de) Wolken

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34539 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht

Dettie schreef : Citaat van de dag

"Prijzen is moeilijker dan afkraken.

Zochten maar alle critici daarin hun eer, in het moeilijke uit te munten. Het ware een zegen voor onze kunst."

W. Scherer

Citaat afkomstig uit:rede van 11 januari 1884, Berlijn

Daar kun je wel van op aan, Dettie. En de moeilijkste kunst is volgens mij dan nog een gulden middenweg bewandelen.

<t>Lezer100</t>
Laatst bewerkt doorLezer100.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34541 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik heb door mijn vakantie dit thema grotendeels gemist, maar wat een leuk thema. Dat het lukt daar zulke leuke boeken over te vinden,

knap!

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34543 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Mede dankzij Marjo dat er zulke leuke boeken over te vinden zijn. Zij heeft me een hele lijst met titels gestuurd waar ik regelmatig dankbaar gebruik van maak.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34546 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Wat goed. het leek me een leuk maar lastig onderwerp.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34574 door dettie
Het mysterie Jeanne Immink

De vrouw die naar de wolken klom

Harry Mure

Jeanne Immink was een avontuurlijke vrouw uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Ze emigreerde in 1874 van Amsterdam naar Pretoria, maar liet daar man en zoontje in de steek voor een kapitein van de Britse dragonders. Na vele omzwervingen keerde ze zonder hem terug naar Europa, waar ze bergen begon te beklimmen, in die tijd een verfoeilijke bezigheid voor een vrouw. Haar tochten voerden haar naar de laatste onbeklommen toppen van de Alpen, langs routes van de hoogste moeilijkheidsgraad.

NBD|Biblion recensie

Jeanne Immink, een Nederlandse vrouw die na haar jeugd in verschillende landen heeft gewoond, werd geboren in 1853, een tijd waarin maar zeer weinig vrouwen bergen beklommen. Jeanne trok zich van regels weinig aan en ging haar passie achterna: de bergen. Toen ze in 1889 haar klimcarriere begon, bleek al meteen dat ze een natuurtalent was, over een onwaarschijnijke conditie beschikte en zeer gedreven was. Niet alleen bekende routes trokken haar aan, maar vooral nog onbestegen toppen en routes. Er is zelfs een Dolomietentop naar haar genoemd. De berggidsen die met haar klommen, respecteerden en waardeerden haar. Harry Mure, een Nederlandse sportjournalist, is op zoek gegaan naar Jeanne's leven en heeft een intrigerend boek geschreven dat, ondanks dat de ene beklimming na de andere aan bod komt, tot het eind toe niet verveelt. Een zeer lezenswaardig boek over een sportvrouw die haar tijd ver vooruit is en een voorbeeld kan zijn voor alle klimmende vrouwen in de wereld. Met een katern foto's in zwart-wit.

(Biblion recensie, Noes Lautier)

ISBN 9789038914336 Paperback 247 pagina's | Uitgeverij Elmar | november 2003

Lees meer
15 jaren 10 maanden geleden #34575 door dettie
Citaat van de dag

"Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen."

Confusius

Chinees filosoof (551 v.C. - 479 v.C.)

Tijd voor maken pagina: 0.669 seconden