Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2010 - Boeken

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33134 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag

De boeken die niemand leest, zijn de boeken die iedereen bewondert.

A. France
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33136 door dettie
De internetverbinding verbreekt aldoor

ik probeer steeds wat te plaatsen en hup weg ben ik weer.

Morgen beter hoop ik.

Dettie

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33144 door dettie
Monstertje Mo wil in een boek

Elsbeth Fontein

Monstertje Mo wil graag in een boek. Hij gaat op weg naar Boekenland. Daar komt hij allerlei boeken tegen, maar in geen enkel boek is hij welkom. Tot hij het tenslotte bij een boek onder een struik probeert. In het boek staat alleen een bed. Monstertje Mo valt bij het boek in slaap en alles wat hij droomt, komt vanzelf in het boek terecht. Zo komt de wens van Monstertje Mo toch nog uit.

Monstertje Mo zou dolgraag figureren in een boek. Hij gaat op zoek naar Boekenland, waar hij aanklopt bij het Giraffenboek, het Oceaanboek en het Spokenboek. Hij is nergens welkom, tot hij een leeg boek vindt met een bed. Hij kruipt erin, en droomt zijn eigen boek bij elkaar.

De stijl is direct: "Wat doe je als je zover gelopen hebt met blaren, zonder boterhammen?"

Krijttekeningen op een witte ondergrond, korte teksten. De inhoud van Mo's rugzakje is in beelden weergegeven, net als de dingen die hij nodig heeft om in het Oceaanboek te komen. De Boeken zijn huizenhoog, het Giraffenboek en het bed van Mo omraamd. In de verte doet het aandoenlijke monstertje aan de Tomani's van Nostlinger denken, vooral als Mo zijn voetzolen met blaren toont.

De titelletters zijn harig, net als Mo zelf. Stevig, glad papier, gebonden in rood linnen met opgeplakt plaatje van Mo bij Boekenland. Achterin staan aanwijzingen voor volwassenen om van karton boeken te maken met de hoofdpersonages erin om het verhaal na te spelen.

Om voor te lezen en na te spelen met kinderen vanaf ca. 4 jaar.

(Biblion recensie, Hendrien Kars-ten Cate)

ISBN 978 90 5247 346 8 Hardcover 34 pagina's | Zirkoon | juli 2005

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33145 door dettie
Citaat van de dag

Van alle redenen om een boek te lezen is plezier wel het meest in ongenade geraakt.

Gerrit Komrij

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #33152 door dettie
Waarom ligt mijn boek niet naast de kassa?

Peter van Straaten

Peter van Straaten produceert vrij veel. En dat doet hij al tientallen jaren lang. Een buitengewoon goede prestatie. Want de kwaliteit lijkt er niet onder te lijden. Zijn oeuvre is ondertussen zo groot dat er thematische boeken uitgegeven konden worden.

Dit boek is daar een voorbeeld van. Allemaal cartoons in de categorie ’Het literaire leven’, die ooit in Vrij Nederland verschenen. Veel schrijvers met writers blocks. Vrouwelijke auteurs die het niet van het geschreven woord moeten hebben. Drankproblemen. Slechte verhoudingen met uitgevers. Als echte boekenliefhebber herken ik vele situaties of kan ze me voorstellen.

Het enige nadeel van de boeken van Peter van Straten is dat je ze zo snel uit hebt.

Bron: vk.blog

ISBN 9789041706386 paperback 128 pagina's | Uitgeverij Maarten Muntinga | september 2006

Tijd voor maken pagina: 0.449 seconden