Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2010 - Annie M.G. Schmidt

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31589 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zeur niet!

Annie M. G. Schmidt

'De heren van de junta in Bolivia / zijn zo aardig voor hun moeder en hun clivia,' schreef Annie M.G. Schmidt - en nog nooit was zo treffend bewezen dat satire ook zonder clichés kan.

Nergens anders in de Nederlandse letterkunde komen zo veel clivia's, fuchsia's, cyclamen en begonia's voor. Annie M.G. Schmidt zette alle ramen van het bedompte Hollandse binnenhuisje open om er een frisse wind doorheen te laten waaien, maar de potplanten op de vensterbanken bracht ze nimmer tot wankelen – als de tijdloze symbolen van onze geborgenheid. En misschien verklaart dat ook wel de blijvende, ongekende populariteit van haar liedjes: glasheldere gebruikspoëzie, huishoudelijke taal vol verrassende woorden, een laconiek soort lyriek die door en door Nederlands is maar tegelijk vederlicht door ons polderlandschap huppelt.

Annie M.G. Schmidt (1911-1995) werd al vaker gebundeld, maar niet eerder stonden haar beste liedteksten voor volwassenen zo feestelijk bij elkaar. Niet alleen de allerbekendste, maar ook een verbluffend aantal onbekende nummers. Zo leverde nieuw onderzoek in de scripts van haar fameuze radioserie De familie Doorsnee vele tientallen liedjes op die nooit eerder in druk verschenen. En ook in andere, niet eerder geraadpleegde bronnen werden teksten gevonden die haar oeuvre nog rijker en nog spitsvondiger maken dan het al was.

Dit is een Pluche-deel vol primeurs, aangevuld met een DVD vol archiefopnamen die eveneens uniek zijn.

ISBN 9789038869636 Hardcover met DVD 671 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | mei 2007
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31590 door dettie
Citaat van de dag

Huil in je bed, bijt in je laken

Vloek tegen iedereen, schreeuw van de daken

Maar zeur niet, zeur niet, zeur niet

Trap om je heen, wees nooit een dame

En gooi ‘t theeservies dwars door de ramen

Maar zeur niet, zeur niet, zeur niet

Fragmenten uit het liedje Zeur niet

thomasvreriks.wordpress.com/2009/01/27/z...et-annie-mg-schmidt/

ook hier te beluisteren (gezongen door Conny Stuart)

www.youtube.com/watch?v=AYeWn66qpnc

--

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31591 door dettie

willeke schreef : Ik ben nu bezig met Wiplala voor te lezen aan mijn nichtje van acht en die vind het geweldig.

Nou moe, toevallig is het boek van vandaag... Wiplala!

Dettie

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31593 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ha ...kijk, dat is leuk!

Ik herinner me ook nog heel goed dat ik dit boek als kind hoorde, de juf las het voor op school.

Toen vond ik het ook al zo leuk.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31597 door dettie
Wiplala

Annie M. G. Schmidt

Een klein mannetje is het. Geen kabouter maar een wiplala. En zo heet hij ook. Wiplala kan tinkelen, een soort toveren, maar hij vergeet steeds hoe hij de dingen weer terug getinkeld krijgt. Als hij de familie Blom net zo klein maakt als hijzelf is, is dat het begin van een spannend avontuur. Zullen ze ooit weer 'normaal' worden?

NBD|Biblion recensie

Herdruk van het in 1957 verschenen verhaal over het kleine mannetje Wiplala. Het mannetje wordt door zijn volkje weggestuurd en komt bij de familie Blom terecht. Als vader Blom in een restaurant niet genoeg geld heeft, tovert/tinkelt Wiplala hen klein om hen te redden van de politie. Krijgt hij hen nog weer getinkeld?

Nog steeds een eigentijds, herkenbaar en grappig geschreven verhaal, zonder diep op dingen in te gaan. Aan het verhaal lijkt niets vervangen te zijn, aan de uitvoering wel. Het formaat (19 bij 26 cm) is groter dan de vorige uitgave in de reeks 'Jeugdsalamander' en de zwart-wittekeningen van toen zijn vervangen door mooie, sfeervolle prenten, in een combinatie van pastelverf met fijne inktlijnen.

De afbeeldingen zijn goed herkenbaar, maar vervormd qua perspectief en personen. De tekst staat in een klein lettertype, in twee kolommen; daardoor is het verhaal moeilijker zelfstandig te lezen, maar juist door de prenten op iedere dubbele pagina wordt het een prachtig kijk- en voorleesboek. In combinatie met het stevige, gladde papier krijgt het boek een echte luxe-uitstraling.

Het boek is in 1958 bekroond als Kinderboek van het jaar.

Voorlezen vanaf ca. 6 jaar, zelf lezen vanaf ca. 8 jaar.

(NBD|Biblion recensie, Patty Pellis-van Hees)

ISBN 9789045104232 Hardcover 102 pagina's | Querido Kinderboek | april 2007

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31598 door dettie
Citaat van de dag

‘Dan gaan we stelen,’ zei Johannes met een blij gezicht. ‘Ik kan best de bank beroven met een pistool en jullie mogen me helpen. Gemaskerd.’

‘Zeg niet zulke afschuwelijke dingen,’ zei vader.

‘Of we gaan bedelen langs de deuren,’ zei Johannes. ‘We gaan van stad tot stad, in vuile lompen gehuld en we worden overal afgesnauwd, totdat we ergens een jutezak vinden vol goudstukken.’

‘Onzin,’ zei Nella Della. ‘Eet liever door.’

‘Tja...’ zei vader. ‘Er zal iets moeten gebeuren. Ik zal een baan moeten aannemen.’

Daar schrokken de kinderen van. Vader had nooit een echte baan gehad.

Fragment uit Wiplala weer (vervolg op Wiplala)

Hier het hele fragment www.wiplala.net/web/show/id=93100

--

Tijd voor maken pagina: 0.406 seconden