Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2010 - Annie M.G. Schmidt

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31546 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
De serie begint vanavond op ned 2 om 20.15

en ik zag toevallig dat hij al angekondigd stond op uitzending gemist (uitzendingemist.nl), dus vanaf morgen daar ook te zien.

En nu (zondagmiddag 5 uur) Annie MG achter de schermen op Ned. 1.

Tot zover deze Annie update

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

16 jaren 6 maanden geleden #31547 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Gekeken. Klein stukje gemist, Ik was in slaap gevallen.

Wat ik altijd mis als het over Annie M.G. gaat, mijn goede jeugdherinnering niet de tv , maar de radio jarenlang 's winters om de week om maandagavond DE FAMILIE DOORSNEE.

Later op mogen blijven en die avond waren er nergens vergaderingen.Stil in Amsterdam

Wie deelt dat met mij of ben ik te oud?Plus dat het over het algemeen alleen maar rode nesten beluisterd mocht worden. Waarom dat mag ...

weten.

Het was leuk en net zo makkelijk als Carmiggelt, ja zuster nee zuster en pension Hommeles, later op tv bij de buren kijkend, vond ik een grote tegenvaller. Maar ja vergelijken is ook uit den boze.

Maar da familie Doorsnee Nostalgie, met recht met een grote letter.

Manja

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31548 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Allemaal sprookjes

Annie M.G. Schmidt

Alle sprookjes van Annie M.G. Schmidt in een mooie grote bundel vol koningen, prinsessen, heksen en reuzen. Verrassend en vrolijk voorleesplezier, met tekeningen van Fiep Westendorp en andere topillustratoren.

Ook het genre van het sprookje zette Annie M.G. Schmidt moeiteloos naar haar hand. Bij haar zet een eenzame reus een contactadvertentie, trekt een kroonprins-met-gevoel zich het leed van de wereld te veel aan, heet een prinses Spikkeltje (en verandert al snel in een lijster) en heeft een Kikvors toverkracht.

Met tekeningen van Fiep Westendorp, Philip Hopman, Harrie Geelen, Sieb Posthuma, Kristien Aertssen en andere bekende illustratoren. De sprookjes in Allemaal sprookjes maakten eerder deel uit van Misschien wel echt gebeurd.

ISBN 9789045106113 Hardcover 160 pagina's | Querido Kinderboek | april 2008

Leeftijd 8+
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31549 door dettie
Citaat van de dag

"'Er was eens een graaf, die zó rijk was, dat hij alle vliegmachines van de wereld had kunnen kopen. Hij deed het niet, want er waren toen nog geen vliegmachines.'"

Fragment uit Allemaal sprookjes

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31551 door dettie
Misschien komt de familie Doorsnee nog manja.

Voor mensen die niet weten wie of wat de Familie Doorsnee was, zie...

www.w8.nl/doorsnee.htm

je kunt het hoorspel ook op CD krijgen

www.hoorspel.com/index.php?module=nieuws...viewpub&tid=1&pid=57

Dettie

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #31559 door dettie
Ik staar maar te staren

reacties op Annie M. G. Schmidt

Jip en Janneke, Otje, Pluk van de Petteflet. Veel mensen kennen deze boeken uit hun jeugd. Maar hoe is het om op latere leeftijd kennis te maken met Annie M.G. Schmidt? Dat lees je in Ik staar maar te staren. Lees - en schrijfcursisten vertellen in dit boek wat Annie M.G. Schmidt bij hen oproept. Zo schrijven ze vaak voor het eerst in hun leven zelf een mooi verhaal of gedicht.

NBD|Biblion recensie

Een bundel schrijfsels (gedichten en proza), geinspireerd door werk van Annie M.G. Schmidt. Niet of onvoldoende geletterde volwassenen maken op latere leeftijd kennis met een van de bekendste schrijfsters van Nederland. Het is een kennis maken met het geschreven woord en de mogelijkheid om ook eigen gedachten in woorden om te zetten. De ROC's (regionale opleidings centra) zijn de bemiddelaars in deze.

Naast de schrijfresultaten zijn foto's (zwart-wit) opgenomen van de schrijvende cursisten op een ROC en informatie over hun achtergrond. De teksten van de cursisten worden afgewisseld door de teksten van Annie M.G. Schmidt die de cursisten hebben aangezet tot hun eigen schrijfwerk. Uiteraard heeft alles een makkelijk leesniveau, maar het is bijzonder om te zien hoe een tekst van een groot schrijfster kan inspireren. Fantastisch voor de cursisten zelf om hun eigen tekst in drukvorm terug te zien en heel motiverend voor alle andere volwassenen die het lezen en schrijven onder de knie proberen te krijgen. Pocket; royale en ruime druk.

(NBD|Biblion recensie, A.C. Rietveld-Prinsen)

ISBN 9789086960644 Paperback 72 pagina's | Eenvoudig Communiceren B.V. | maart 2009

Tijd voor maken pagina: 0.380 seconden