Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2010 - Annie M.G. Schmidt

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31668 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag

"Wie teveel geprezen wordt, krijgt een slecht karakter."

Annie M G Schmidt
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31669 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ach en Floddertje is ook zo leuk.

Vooral het verhaal over Floddertje die samen met haar hondje ontsnapt uit haar slaapkamer (omdat ze opgesloten is door haar moeder omdat ze netjes moet blijven voor het bezoek dat komt),, en die dan op de ladder halverwege die ontsnapping twee potten verf oer zich heen krijgt,

blijft grappig.

Zelfs al heb je het blijkbaar al héél vaak gehoord.

Vooral de tekeningen uit dit verhaal zijn geweldig trouwens.

Wat dat betreft verdient Fiep Westendorp ook wel een pluim hier, veel van de verhalen zitten zo collectief in ons geheugen door háár tekeningen.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31683 door dettie
Floddertje

Annie M.G. Schmidt

Floddertje in bad, Floddertje bij de kapper, Floddertje in de keuken, Floddertje aan de schoonmaak, Floddertje op bezoek... wat Floddertje en haar hond Smeerkees ook ondernemen, het wordt een heerlijke puinhoop. Toch wordt Floddertje aan het eind van haar avonturen beloond met een ere-lint van de burgemeester.

NBD|Biblion recensie

Zes verhaaltjes met steeds weer andere belevenissen over het zich voortdurend vuil makende meisje Floddertje en haar onafscheidelijke hondje Smeerkees. Oorspronkelijk zijn deze avontuurtjes uitgegeven als reclame voor een wasmiddel. Humor voert de boventoon, en water en wasmiddel lossen het (grote-mensen) probleem wel weer op. Het taalgebruik is wel wat uit de tijd: "In een oogwenk was het portaal vol schuim". Veel zinnen beginnen met En, Toen of Maar. De humoristische stijl maakt veel goed. De grappige, gekleurde tekeningen zijn verweven met de tekst, soms aanvullend in een eigen stijl met stereotiepe figuren.

Voor 4- tot 8-jarigen om voor te lezen en zelf te laten lezen.

Gebonden oblong uitgave, groot lettertype, goede bladspiegel.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789045101125 hardcover 96 pagina's | Querido Kinderboek | nieuwe uitgave editie | februari 2004

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31684 door dettie
Citaat van de dag

"Het was een groot feest, Floddertje mocht de bruidstaart snijden. En ze maakte zich ontzettend vies. Maar het hinderde niet. Het mocht omdat het bruiloft was."

Annie M G Schmidt

Fragment uit Floddertje

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31685 door dettie
Het valt me op dat ik echt weinig boeken van Annie M.G. Schmidt heb gelezen en vraag me af hoe dat kan? Zou ze toentertijd onder de censuur zijn gevallen? Jip en Janneke hadden we wel in de bibliotheek maar deze boeken...? Ik had op gegeven moment alle kinderboeken (meisjesboeken) gelezen en mocht de nieuwe boeken meenemen maar bij al die kinderboeken zaten verder geen boeken van Annie.

Weet iemand of haar boeken te ongelovig, brutaal of iets dergelijks waren?

Dettie

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31686 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
In onze jeugd was zij nog niet zo'n fenomeen als later. Ik heb ook haar boeken pas gelezen toen ik ze ging voorlezen aan mijn kinderen! Jaren '80 dus.

Gisteren was bij de Slegte in Arnhem, en daar was een speciale tafel boeken van haar en over haar. Heb ik toch wel even staan snuffelen!
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.472 seconden