Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2010 - Annie M.G. Schmidt

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31649 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag

Heb je Aagje al eens ontmoet?" "Nee," zei Pluk, "Wie is Aagje?"

"Het is een meisje met een roze jurkje. Altijd een keurig schoon roze jurkje.".

Annie M G Schmidt

Fragment uit Pluk van de Petteflat
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31654 door dettie
Het beertje Pippeloentje

Annie M.G. Schmidt

Het eerste versje over het beertje Pippeloentje (... heeft geen sok en heeft geen schoentje...) werd in 1950 opgenomen in de bundel 'Het fluitketeltje'. Sindsdien hebben ontelbaar veel kinderen in Nederland de versjes over Pippeloen gekoesterd, van buiten geleerd, opgezegd. Het bijzondere is dat die versjes door dat intensieve gebruik niet zijn versleten - integendeel, en dat is natuurlijk het geheim van hun maakster, Annie M.G. Schmidt.

ISBN 9789045101132 Hardcover harde kaft, 48 pagina's Met illustraties van Harrie Geelen

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31655 door dettie
Citaat van de dag

Kijk, het beertje Pippeloentje

heeft geen sok en heeft geen schoentje,

heeft geen dasje en geen boordje

en geen tasje met een koordje

Annie M G Schmidt

Fragment uit Het Beertje Pippeloentje

Langer fragment www.dbnl.org/tekst/schm001flui01_01/schm001flui01_01_0033.htm

--

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31665 door EvaW
Beantwoord door EvaW in topic Re: bericht
Zijn er nog mensen die de serie kijken en wat vinden jullie ervan? Ik vind het op zich best een aardige serie, maar de liedjes hadden van mij niet gehoeven. Wel begrijpelijk gezien de series die Annie zelf schreef, maar dat lokt mij juist niet. Misschien is dat ook wel deels de leeftijd...? Ik heb geen nostalgische herinneringen aan bijvoorbeeld Ja zuster, nee zuster.
Laatst bewerkt doorEvaW.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31666 door dettie
Ja ik volg de serie trouw en vind het wel leuk om te zien. Die liedjes tussendoor zijn soms wel, soms niet leuk. Ik moest wel erg lachen toen zij als jong meisje naar de kerkgangers keek en die dan (in haar gedachten) begonnen te dansen en zingen. Ook het liedje 'is dat nu alles' in de laatste uitzending vond ik wel erg toepasselijk. Maar dat liedje vond ik altijd al mooi.

En ja, Ja zuster, nee zuster bleven we vroeger voor thuis... en de volgende dag vroeg je dan aan elkaar 'heb je het gezien' en probeerde je de liedjes na te zingen.

Het liedje Stroei, voei, kalekalekilos nattekilos stradijoe voei heb ik nog tijden lopen 'zingen' :D (zo zong ik het tenminste)

Dettie

(hier is de goede tekst home.planet.nl/~sojaboon/stroei-voei.txt )

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #31667 door dettie
Heksen en zo

Annie M.G. Schmidt

Op twee cd's leest Annie M.G. Schmidt acht vreemde verhalen voor. Over een kapper die bij de diepvriesdames terecht komt, over een ooievaar die een koningskindje moet afleveren, over een koning die een maarschalk had die zijn oor kon afschroeven en over een meisje dat haar naam kwijt was. En over gewone mensen die ongewone dingen meemaken... over koningen, prinsen, heksjes en prinsesjes, engeltjes en andere mensen.

ISBN 9789054448082 Audio CD Rubinstein b.v. | september 2005

Tijd voor maken pagina: 0.514 seconden