Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2009 - Lezen

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28446 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag

Ik heb er nooit spijt van gehad een bepaald boek te hebben gekocht, maar wel kan ik met veel weemoed terugdenken aan die boeken - gelukkig niet zo erg veel - die ik heb moeten laten staan omdat ik er op dat moment geen geld voor had, of zelfs dacht: nu ja, een andere keer maar. Maar die "andere keer" komt vaak nooit weerom.

C Buddingh'
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28447 door dettie
En alweer de laatste dag van dit thema.

Het was moeilijker dan ik dacht, hopelijk vonden jullie het toch leuk.

Dettie

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28448 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Er zijn heel mooie boeken gepasseerd, Dettie.

Ik vond het een interessant thema.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28449 door dettie
Ha dank je tiba, fijn om te lezen.

Dettie

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28451 door dettie
Lezen op locatie

Pieter Steinz

Lezen op locatie, de eerste Nederlandse literaire atlas, laat met behulp van zestig kaarten zien waar de meesterwerken uit de wereldliteratuur zich afspelen - van Amsterdam (De val van Albert Camus) tot Zuid-Afrika (In ongenade van J.M.Coetzee). Voer voor elke literatuurliefhebber en voor iedere reiziger die wil weten welke boeken in de vakantiekoffer niet mogen ontbreken.

Lezen op locatie is een reis om de wereld in 1200 leestips, in de vorm van kort gekarakteriseerde romans, verhalenbundels, gedichten en toneelstukken. De zestig kaarten van steden, landen en werelddelen worden voorafgegaan door enthousiasmerende mini-essays en geïllustreerd met auteursportretten.

NBD|Biblion recensie:

In 2003 publiceerde Pieter Steinz (1963), redacteur literatuur van NRC Handelsblad, de leesgids 'Lezen &tcetera', voortkomend uit een artikelenreeks die hij schreef voor de krant. Een tweede serie artikelen vormde de basis voor 'Lezen op locatie', geen gids, maar een atlas van de wereldliteratuur.

Steinz stelde 60 literaire landkaarten samen die 90 landen bestrijken (ook Nederland) en waarop titels staan aangegeven die zich (deels) afspelen op de betreffende locatie en daarom bij uitstek ook daar gelezen kunnen worden. De atlas dient dus vooral als rijke bron van suggesties voor de reiziger die 'op locatie' bijpassende literatuur wil lezen, al heeft Steinz zich niet bekreund om de verkrijgbaarheid van titels. Bij iedere kaart is tevens een inleidende tekst opgenomen over het betreffende gebied als literaire locatie. Het resultaat is een zeer plezierig lees-, blader- en puzzelboek met leessuggesties uit alle genres (reisverslagen zijn uitgesloten) en alle tijden.

ISBN 9789044604726 Paperback 153 pagina's | Uitgeverij Prometheus | oktober 2004

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28452 door dettie
Citaat van de dag

Lezen is het werk van de waakzame geest, het is veeleisend en brengt onder ideale omstandigheden een soort extase teweeg. Dat geeft de ervaring van het lezen een subliem karakter en een kracht die niet wordt geëvenaard door enige andere vorm van communicatie.

EB White

Tijd voor maken pagina: 0.396 seconden