Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2009 - Lezen

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28187 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag

"Een lezer heeft het goed, hij kan zijn schrijvers zelf uitzoeken."

Kurt Tucholsky
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28188 door dettie
Vandaag een boek speciaal voor Marjo... zij leest zooo traag :D

Dettie

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28189 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het lijkt me maar niks, die manier van lezen! Dan heb je toch geen lol meer?

Nou ja, ik lees soms inderdaad te snel, maar nog steeds met plezier!!

En volgens mij, Dettie, kun jij er ook wat van! Als je de tijd hebt!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28199 door dettie
Snellezen

Lees beter, lees sneller

Bert Ruck

Ondanks de opkomst van de nieuwe media krijgen we nog steeds de meeste informatie in geschreven vorm aangeboden. Elke dag nemen we kranten, rapporten, boeken en e-mails door om daar de gegevens uit te halen die voor ons van belang zijn. Wie niet ondergesneeuwd wil raken door de stortvloed van beschikbare informatie, zal op een efficiënte manier met teksten moeten omgaan. Een goede manier om dat te doen, is vaardigheid in het snellezen te ontwikkelen. Dit boek stelt in staat deze vaardigheid stapsgewijs, zonder begeleiding en in betrekkelijk korte tijd onder de knie te krijgen.

NBD|Biblion recensie:

De Amerikaanse methode van 'speed reading' uit de jaren zestig heeft veel navolging gekregen. Dit boekje geeft met zelf te controleren oefeningen greep op die techniek. Het is de vaardigheid om efficient te kunnen omgaan met een overstelpende hoeveelheid informatie. Vocaliserend lezen en het onbewust terugkijken vertragen het lezen. Breder kijken, minder fixeren en voorwaarts lezen daarentegen werken juist versnellend. Een actieve en selectieve instelling en een tekst in enkele ronden lezen bevorderen het proces van snellezen. Uiteraard zijn er ook in de teksten zelf allerlei hulpmiddelen mogelijk die het snellezen kunnen bevorderen: een gestructureerde tekst, alinea's, tussenkopjes. Aantekeningen maken en leesvragen stellen dragen bij tot een snel inzicht. Een aardig en handzaam boekje met veel toepassingen. Licht herziene herdruk. Normale druk.

(Biblion recensie, Redactie)

ISBN: 9789027494030 Paperback 128 pagina's | Uitgeverij het Spectrum | maart 2004

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28200 door dettie
Citaat van de dag

"De nuttigste boeken zijn die, waarvan de lezer zelf de helft maakt."

Voltaire

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28206 door dettie
De ontdekking van de wereld

Cyrille Offermans

Dit boek gaat over lezen: de geneugten van het lezen, leeshonger, de kunst van het lezen, het klassieke lezen, het van-de-hak-op-de-tak Lezen, het verplichte lezen, lezen als pose, de gevaren van te veel lezen.

Cyrille Offermans blikt allereerst terug op een aantal voor de vorming van zijn smaak beslissende lees- en leerervaringen: de Blue Band-encyclopedie voor de jeugd, de boeken van Arendsoog, de literatuurlessen op school, de poëzie van de Vijftigers, het tijdschrift Merlyn, de jaren zestig.

Vervolgens laat hij zien wat hij als analyserend en filosoferend lezer vermag. Aan de orde komen onder meer: een voorbeeldig gedicht van Claus, de late poëzie van Lucebert, de grimmige etsen van Hogarth, de mogelijkheidszin van Lichtenberg, de verzamelde gedichten van Bernlef, het literatuuronderwijs, de status van jeugdliteratuur, de cultuurfilosofie van Steiner, het proza van Nicolaas Matsier en Charlotte Mutsaers.

Hugo Claus in de Standaard der Letteren: Sinds decennia heb ik nooit meer een criticus of recensent bedankt. Maar verleden week las ik een tekst van Cyrille Offermans over een gedicht van mij. Haha, dacht ik, eindelijk iemand die eens goed kijkt naar dat gepeuter waarmee ik bezig ben. Eindelijk schrijft er één man over op een manier waarvan je zou willen dat het altijd zo zou gebeuren. En toen heb ik na vijftig jaren eens een briefje geschreven.

Cyrille Offermans (1945) is literair medewerker van Vrij Nederland en redacteur van Raster. In 1984 krijg hij de J. Greshoffprijs voor 'De kracht van het ongrijpbare'; in 1991 de Pierre Bayleprijs voor zijn hele kritische oeuvre..

ISBN: 9789023438922 Paperback 283 pagina's | De Bezige Bij | maart 2000

Tijd voor maken pagina: 0.395 seconden