Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema januari 2024 - Eenzaamheid

Lees meer
2 jaren 6 maanden geleden #107177 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2024 - Eenzaamheid
Ik denk wel dat je gelijk hebt als je eenzaamheid letterlijk neemt:

Ik heb even de definitie opgezocht:

"Eenzaamheid is een tijdelijke of aanhoudende gemoedstoestand die met een gevoel van leegte, isolement, verdriet en depressiviteit gepaard gaat. Het kan van uiterlijke omstandigheden afhangen, zoals het verlies van een dierbare vriend of echtgenoot, maar het kan ook met de eigen persoonlijkheid, met overmatige remmingen en onzekerheid te maken hebben."

Gevonden op www.menselijklichaam.nl/psychologie/eenzaamheid

en

Eenzaamheid

de eenzaamheid zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: [ 'enzamhɛit ]

Afbreekpatroon: een·zaam·heid situatie dat je alleen bent of je zo voelt

Voorbeelden: 'Oude mensen zijn vaak eenzaam.' , 'Ze voelt zich eenzaam ondanks alle hulpverleners om zich heen.'

Synoniemen: afgezonderdheid afzondering eenzaam gevoel isolement stilte verlatenheid

Gevonden op www.woorden.org/woord/eenzaamheid

Alleen zijn/voelen is inderdaad toch anders dan eenzaam.

Maar wat Goethe zegt klopt voor een deel wel. Het is niet erg "wanneer je in vrede met jezelf leeft en iets te doen hebt".

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

2 jaren 6 maanden geleden #107178 door
Beantwoord door in topic Re: Thema januari 2024 - Eenzaamheid
Maar ik denk dat je in het geval van Goethe toch eerder alleen bent, want als je alleen bent en in vrede met jezelf leeft en iets te doen hebt, voel je je niet eenzaam. Als ik in m'n eentje werk, of dat nu aan een boekbespreking is, of aan m'n muziek, dan voel ik me niet eenzaam. Dan ben ik alleen en dat is prima. Als ik in m'n eentje TV kijk, kan ik me wel eenzaam voelen, omdat er dan een behoefte kan zijn aan gezelschap, om de ervaring mee te delen.

Lees meer
2 jaren 6 maanden geleden #107180 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema januari 2024 - Eenzaamheid
Ja daarom zei ik ook dat Goethe voor een deel gelijk had (niet helemaal) Het laatste stukje van de zin dus.

Maar verder heb je gelijk. Alleen is anders dan eenzaam en net wat jij zegt als je bezig bent aan bijv een boekbespreking dan denk je verder nergens aan en voelt je je niet eenzaam.

Dettie

2 jaren 6 maanden geleden #107182 door
De ondertussen overleden amateur-auteur Jan Pollaerts gebruikte ooit het woord "alleenzaamheid".

Kwestie van nog wat extra verwarring te stichten. :-)

Hij schreef nogal intellectualistische verhalen. Twee ervan werden in De Tijdlijn gepubliceerd.

2 jaren 6 maanden geleden #107183 door
Mooi woord 'alleenzaanheid'. In het Vlaams kom je wel vaker woorden of uitdrukkingen tegen, die ik heel mooi vind.

2 jaren 6 maanden geleden #107184 door
Het was geen Vlaamse uitdrukking, maar een neologisme van de auteur.

Tijd voor maken pagina: 0.414 seconden