Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

2 jaren 11 maanden geleden #105803 door
Ach ja, ik lees meestal gewoon wat ik in de bibliotheek kan vinden. Momenteel vrij veel boeken over muziek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105805 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!
De weekendmiljonair

Abdelkader Benali

De ouders van Osama zijn nieuwkomers in het Rotterdam van midden jaren tachtig. Hun leven wordt op z’n kop gezet als de flamboyante buurvrouw Loes aanbelt met een aanbod dat ze niet kunnen weigeren. Osama is meteen gefascineerd door de eigenzinnige vrouw. Hoewel zijn moeder in eerste instantie gemengde gevoelens heeft bij haar bemoeienissen in hun huishouden, groeit er een hechte vriendschap.

Osama’s vader droomt van rijkdom en terugkeer naar het land van de Atlas. Samen met zijn zoon rijdt hij stad en land af in een Ford Transit om afgedankte meubels op te halen en door te verkopen. Door de voorruit van de bestelbus ontdekken zij een nieuwe wereld. In een omgeving waarin ambitie en inburgering met elkaar botsen, probeert de jonge Osama zijn weg te vinden.

Abdelkader Benali werd in 1975 geboren in Ighazzazen (Marokko). Hij woont vanaf zijn vierde in Nederland. Hij schrijft columns, toneelstukken, poëzie, verhalen en romans, waarvan er al heel wat werden bekroond, o.a. met de Libris Literatuur Prijs. Zijn werk wordt ook in vele talen vertaald. In 2021 hield hij de 25ste Henri Nouwenlezing.

ISBN 9789029529105 | Hardcover | 232 pagina's | Arbeiderspers | 24 september 2019

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105806 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!
Citaat van de dag

Ik wil een man die vriendelijk en begripvol is. Is dat te veel om van een miljonair te vragen?

Zsa Zsa Gabor (1918-2016)

In Hongarije geboren Amerikaans actrice

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105811 door dettie
Vrouwen willen meer dan een roze creditkaart

Ilse De Witte

Vrouwen zijn minder capabel wanneer het om geld gaat, wordt ons verteld. We sparen onvoldoende omdat we spilziek zijn (ál die schoenen!), hebben geen interesse in beleggen op de beurs, zijn niet goed met cijfers, kiezen voor slechtbetaalde baantjes en tonen weinig ondernemerschap. Parttime prinsesjes, middenkadermoeders, frivole shopaholics die zwaaien met een roze creditcard.

MoneyTalk journaliste Ilse De Witte bekijkt de meeste hardnekkige mythes over vrouwen en geld van dichterbij. Wist je bijvoorbeeld dat er een zakgeldkloof bestaat tussen meisjes en jongens? Dat vrouwen even vaak om opslag vragen als mannen, maar vaker 'nee' te horen krijgen? Dat meer dan de helft van alle reclamebeelden vrouwen met muntjes en spaarvarkens laten zien, terwijl mannen doorgaans dikke pakken geld vasthouden? Dat slechts twee procent van alle durfkapitaal in de wereld naar vrouwen gaat?

Vrouwen willen meer dan een roze creditcard brengt het financiële leven van vrouwen in kaart, van eerste baan tot pensioen. Het ontmaskert een ingebakken ongelijkheid en bekijkt hoe we die kunnen wegwerken.

ISBN 9789401486026 | Paperback | 336 pagina's | Lannoo | 20 september 2023

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #105812 door dettie
Citaat van de dag

Geld maakt wel gelukkig, als je het weggeeft

Auteur onbekend

2 jaren 11 maanden geleden #105813 door
Vooroordelen zijn er nog altijd genoeg.

Mijn moeder deed de administratie en de kas van het welfarewerk van het Rode Kruis in Rijswijk. En ze was goed met technische dingen. Talen waren niet haar ding. Ze kon wel uitstekend met geld omgaan.

Mijn vader was zo a-technisch als wat, maar goed met talen.

Ik ben goed met technische dingen en ook redelijk met m'n talen. En ik kan ook goed met geld omgaan. Van m'n moeder heb ik geleerd dat je geen geld uit moet geven dat je niet hebt. Ik kan nog steeds sparen, let op aanbiedingen en dergelijke.

Wat die deeltijd prinsesjes betreft, heeft dat ook niet te maken dat er van vrouwen nog steeds wordt verwacht dat ze zorgtaken en het huishouden op zich nemen? Goed, kinderen kunnen naar de opvang, maar er kunnen ook nog mantelzorgtaken bij komen en naar wie wordt er dan gekeken?

Geld maakt sowieso wel gelukkig, behalve als je het niet hebt. Je kunt hooguit zeggen dat het op een bepaald punt niet veel gelukkiger meer maakt, maar dat neemt niet weg dat mensen ook dan nog steeds meer willen hebben. En dan zou men er misschien beter iemand anders gelukkig mee kunnen maken.

"Geld maakt niet gelukkig" is typisch zo'n uitspraak van mensen die geen geldzorgen hebben.

Tijd voor maken pagina: 0.717 seconden