Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema mei 2023 Leestafel krijgt POST

Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #105312 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema mei 2023 Leestafel krijgt POST
You've got mail

Peter Schouten

Als inwijkeling uit Nederland kijkt Peter Schouten met een liefdevolle en gefascineerde blik naar België. Als fotograaf vindt hij in België een dankbaar onderwerp: de infrastructuur, de steden, de verschillende bouwstijlen …

In België lijkt iedereen maar wat te doen, maar net dat rommelige en eigenwijze vindt Peter geweldig. Hij ging op zoek naar een bijzonder onderwerp om de eigenzinnigheid van zijn omgeving vast te leggen, en vond dat toen hij op een avond zijn foto’s van een authentieke woning uit de jaren zestig aan het bekijken was. Wat hem het meest opviel, was de vreemde brievenbus – een grote arend op een betonnen huisje, geschilderd in felle kleuren.

Ondertussen vindt Peter al zes jaar plezier in het fotograferen van de gekste brievenbussen, en heeft hij een unieke verzameling van meer dan driehonderd foto’s van bijzondere exemplaren. Wie ze bekijkt, zal het met de fotograaf eens zijn dat de brievenbussen van België een uniek stukje cultureel erfgoed vormen.

Peter Schouten werd geboren in Breda en woont al meer dan 33 jaar in het Belgische Hoogstraten. Hij werkte verschillende jaren als fotograaf. Vandaag is fotografie de creatieve uitlaatklep die hij in zijn vrije tijd verder exploreert.

ISBN 9789460582578 | Paperback | 200 pagina's | Meulenhoff | 2 september 2009

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #105313 door dettie
Citaat van de dag

Brievenbus: Postkantoor zonder wielen

Auteur anoniem

3 jaren 1 maand geleden #105314 door
Beantwoord door in topic Re: thema mei 2023 Leestafel krijgt POST
Het citaat van vandaag doet me denken aan een kat waar ik ooit een keer voor gezorgd heb. Het vrouwtje stuurde vanaf haar vakantieadres kaarten aan haar kat.

Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #105317 door dettie
De ansichtkaart

Anne Berest

"In januari 2003 lag in onze brievenbus een vreemde ansichtkaart met de Opéra Garnier aan de ene kant en de namen van onze gestorven familieleden aan de andere kant. Hij was niet ondertekend.

Tien jaar later besloot ik uit te zoeken wie ons deze kaart gestuurd heeft, en waarom. Ik begon bij de namen op de kaart, mijn overgrootouders, oudtante en -oom. Wie waren zij eigenlijk precies? Mijn moeder vertelde me alles wat ze wist over onze familie en daarna schakelde ik een privédetective en een criminoloog in. Ik ondervroeg de bewoners van het dorp waar mijn familie werd gearresteerd, bewoog hemel en aarde. En ik ontdekte wat er gebeurd was."

Dit onderzoek bracht me 100 jaar terug in de tijd en deze roman gaat over het lot van de Rabinovitchen, hun vlucht uit Rusland, via Letland naar Palestina. En ten slotte hun aankomst in Parijs, met de oorlog en de ramp die daar geschiedde. Hoe kon alleen mijn grootmoeder Myriam ontsnappen? En wat betekent deze geschiedenis voor mij en mijn gezin?

Anne Berest

Nominatie Prix Goncourt en Prix Femina.

Winnaar Prix Renaudot en Grand Prix Des Lectrices 'ELLE'.

Winnaar Prix littéraire des étudiantes de Sciences Po en US Goncourt Prize

ISBN 9789046830048 | Paperback | 400 pagina's | Nieuw Amsterdam | 13 april 2023

Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #105318 door dettie
Citaat van de dag

Dierenvriend: iemand die ansichtkaarten om zijn aquarium plakt om de goudvissen het idee te geven dat ze op reis zijn

Hans Ferrée (1930-2017)

Nederlandse copywriter en schrijver

Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #105319 door dettie

Renate schreef : Het citaat van vandaag doet me denken aan een kat waar ik ooit een keer voor gezorgd heb. Het vrouwtje stuurde vanaf haar vakantieadres kaarten aan haar kat.

Wel lief eigenlijk en gelijk voor haar een herinnering aan de reis.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.520 seconden