Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2023 - Vader-/moederland

Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #104992 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland
Vaderland

Fernando Aramburu

Bittori zit bij het graf van haar man, Txato, die twintig jaar geleden door de ETA is vermoord. Ze vertelt hem dat ze heeft besloten terug te keren naar het huis en het dorp waar ze ooit woonden, om uit te zoeken wat er toentertijd precies is gebeurd. Ze wil de mensen in de ogen kijken die hebben toegekeken toen zij en haar familie verdreven werden.

Wanneer Bittori terugkeert is vooral buurvrouw Miren op haar hoede. Vroeger waren ze beste vriendinnen, maar nu zit haar zoon als ETA-terrorist in de cel. Het is Bittori's donkerste vermoeden dat Mirens zoon iets met de dood van haar man te maken heeft.

Fernando Aramburu ontketende met Vaderland een literaire sensatie in Spanje: er werden anderhalf miljoen exemplaren van verkocht en de roman werd bekroond met drie grote Spaanse literatuurprijzen.

ISBN 9789028452763 | Paperback | 576 pagina's | Wereldbibliotheek | 1 december 2022

Vertaald door Hendrik Hutter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #104993 door dettie
Citaat van de dag

Een schildpad legt 1000 eieren zonder dat er een haan naar kraait, maar als een kip een ei legt moet het hele vaderland het horen.

Maleisisch spreekwoord

3 jaren 2 maanden geleden #104994 door
Beantwoord door in topic Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland
Prachtig.

Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #104997 door dettie
Vaderland

Rob Marrevee

Rob en zijn vrouw adopteerden twintig jaar geleden twee broertjes van vier en één uit Ethiopië. Dat het zwaar zou worden wisten ze. Dat de afstand onoverbrugbaar zou blijken niet... Het verlies van de oorspronkelijke ouders en cultuur heeft diepgaande, levenslange consequenties voor de twee broers.

Vaderland is het verhaal van Rob Marrevee, een zelfbewuste adoptievader. Hij schreef het om de achterkant van het mooie verhaal van zijn twee opgroeiende en ontwortelde Ethiopische zoons te laten zien. Het is een aangrijpend en tragikomisch relaas over goede bedoelingen en teleurstellingen. Over liefde, vertrouwen, trots, onmacht en schuldgevoel. Rob: ‘Als ik had geweten wat het voor impact de adoptie op de jongens zou hebben, had ik het niet gedaan. Al is dat soms lastig uit te leggen. In Ethiopië hadden ze ook geen schijn van kans.

Mijn zoon is teruggegaan naar Afrika om te zeggen dat hij het moeilijk heeft. Daar snappen ze daar niets van. Ze willen wel graag, de jongens, maar de realiteit is dat het niet lukt. Dat zit in het lijf.’ “Had me maar daar gelaten! Liever daar dan geadopteerd.”

Dit boek laat je niet alleen de intensiteit van adoptie voelen, het gaat ook over het ouderschap, school, de hulpverlening en helpt iedere ouder en persoon die met kinderen werkt om eerlijk en beter te kijken en verbinding te maken.

Rob Marrevee is systemisch coach voor ambitieuze mannen in leiderschap en ondernemerschap. Hij maakt en geeft theatervoostellingen over adoptie, waarin dit boek een grote rol speelt. Met persoonlijke verhalen en anekdotes weet hij het publiek aan zich te binden en ze de werkelijkheid te laten voelen.

ISBN 9789491863738 | Paperback | 216 pagina's | Leessst | 7 juli 2022

Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #104998 door dettie
Citaat van de dag

Niemand kan zijn vaderland liefhebben met een lege maag.

William Cowper Brann (1855-1898)

Amerikaans auteur

Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #105007 door dettie
Migrant in het vaderland

Ineke van Geest

Het land waar ik geboren ben, Nederlands-Indië, noem ik mijn moederland. De groene overweldigende vegetatie, de kleurrijke wereld van vogels en dieren, de slingerende rivieren, de blauwe meren, watervallen, hoge bergen, de warmte, het aardse geven mij vertrouwde en koesterende gevoelens van het veelbelovende begin van mijn leven. In de bedding van het grootse en tegelijkertijd het intieme voelde ik me veilig en bemind. Mijn vaderland, Nederland of zoals men in Indië zei "Holland", is het gebied voor de meer afstandelijke en rationele zaken, zoals opleiding, carrière en de verdere ontwikkeling van mijn leven.

Tussen die twee "landen" bevindt zich een niemandsland: het Jappenkamp, ofwel de kolonisatie door Japan van Nederlands-Indië. Hiermee veranderden de normen en waarden fundamenteel. De overheerser bepaalde de dagelijkse gang van zaken. Noch Indië noch Holland speelde daarin een rol. We verbleven ineens in Japan. Plotseling eindigde de veiligheid en het koesterende van mijn beginjaren. Ontberingen, wreedheden, vernederingen, voedselgebrek, ziektes, verveling, op mezelf teruggeworpen zijn vormden de wetten van dit tijdperk.

Toen de draad van mijn niet-oorlogse leven weer opgepakt kon worden, zat ik op de boot naar het mij onbekende vaderland, waar voor mij de chaos pas echt begon. Mijn verzonken Atlantis was ingeruild voor een door mij als boosaardig ervaren spookland. Hoewel blank en blond, de taal sprekend dwaalde ik in een diepe duisternis rond.

'Migrant in het Vaderland. Van Nederlands-Indië via het Jappenkamp naar Holland' vertelt het ontroerende verhaal van Ineke van Geest.

ISBN 9789057305917 | Paperback | 160 pagina's | WalburgPers | 1 maart 2015

Tijd voor maken pagina: 0.432 seconden