Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2022 - Op elk potje past een dekseltje (Huwelijk)

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #101269 door dettie
Citaat van de dag

Ik zoude gaarne zesmaal voor den regter willen verklaren, dat ik u trouw zal wezen, maar in het algemeen heb ik zeer anti-maatschappelijke idées over het huwelijk.

Blijft men elkander beminnen, dan is er geen band noodig.

Zoo niet dan is die band drukkend, onmenschelijk en immoreel.

Multatuli (1820-1887) Nederland schrijver

Uit: Liefdesbrieven: Brieven aan Everdine, 5-8 November 1845

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #101281 door dettie
Leven met Reve

Het onmogelijke huwelijk van Gerard Reve en Hanny Michaelis

Ad Fransen

Gerard Reve staat bekend als de schrijver die openlijk zijn homoseksualiteit beleed. Maar hij was ook meer dan tien jaar getrouwd met de dichteres Hanny Michaelis. Ruim vijfendertig jaar na hun scheiding bracht journalist Ad Fransen de twee echtelieden weer voor een dag bij elkaar.

Openhartig spraken de twee over hun mislukte huwelijk en haalden zij herinneringen op aan een bittere maar ook bijzondere tijd. Als vanouds werd er die dag flink wat afgekibbeld. Over de liefde, seks, het geloof, geliefde kunstbroeders, gehate televisiepersoonlijkheden, maar ook over Reves kookkunst en zijn legendarische gierigheid.

Dit bijzondere en bij vlagen hilarische weerzien van Hanny en Gerard in 1996 is nu voor het eerst integraal in boekvorm terug te lezen, voorafgegaan door een schets van Ad Fransen over het bewogen huwelijksleven van Reve en Michaelis. Een belangrijke biografische voetnoot, waarin eindelijk weer eens de onovertroffen stem van Gerard Reve zelf opklinkt, helder en humoristisch.

Hanny: 'Ik wilde liever trouwen dan Gerard. Hij voelde al wel nattigheid, denk ik.'

Gerard: 'Maar ik wou wel een klein wezentje van mezelf.'

Hanny: 'Ja, jij wou wel kinderen hebben, en dat wou ik nou weer niet.'

Gerard: 'Heel verstandig, zestig procent kans dat het ook flikkers worden als het jongens zijn.'

Ad Fransen (1955) maakte talloze schrijversportretten, zoals De nadagen van Gerard Reve en Hoe Gerard Reve zijn verjaardag vierde, twee alom geprezen publicaties over het aftakelingsproces van de door Alzheimer geteisterde Volksschrijver. Fransens belangstelling voor Willem Frederik Hermans resulteerde in de biografische schets W.F. Hermans, een Hollander in Parijs. In de autobiografische roman Coke schreef Fransen over zijn avonturen als cocaïnegebruiker.

ISBN 9789057594199 | Paperback | 90 pagina's | Podium Uitgeverij| oktober 2010

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #101282 door dettie
Citaat van de dag

Het opwindende avontuur van het huwelijk is ontdekken wie de ander werkelijk is.

James Framo (1922-2001)

Amerikaans psycholoog

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #101288 door dettie
De jonge bruid

Allessandro Baricco

Begin vorige eeuw, het Italiaanse platteland. In hun villa begint een familie 'de Vader, de Moeder, de Dochter, de Oom'elke nieuwe dag met een overvloedig ontbijt dat tot ver in de middag duurt, om samen de opluchting te vieren over het feit dat ze het weer een nacht gered hebben: al generaties lang vinden alle sterfgevallen in de familie plaats tijdens de nachtelijke uren, en levend de ochtend bereiken is een zegen die een feestje verdient.

Op een dag wordt hun ontbijtritueel onderbroken door de plotselinge verschijning van de Jonge Bruid. Ze is gekomen om met de Zoon te trouwen, maar die is in Engeland om de zaken te behartigen van het bloeiende textielbedrijf van de familie. Samen wachten ze op zijn terugkeer, en terwijl maanden voorbijgaan zonder enig teken van de Zoon, wordt de rusteloze Jonge Bruid steeds dieper in de mysterieuze geschiedenis en gewoonten van de Familie gezogen. Alles lijkt bijeen te komen in het wachten op de Zoon, en tijdens dat wachten proberen alle personages verlossing te vinden.

ISBN 9789023494256 | Hardcover | 224 pagina's | De Bezige Bij | oktober 2015

Vertaald door Manon Smits

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #101289 door dettie
Citaat van de dag

Trouw nooit met een bruidje-roer-me-niet...

Willy van Thienen (1956 - )

Vlaams aforist

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #101304 door dettie
Bruiden van Branca

Diet Verschoor

Al maandenlang wordt er over niets anders gepraat bij Branca thuis. Haar zus Carlyn gaat trouwen. Het wordt een echte bruiloft: witte bruidsjurk, ringen, groot strandfeest, en twee bruiden. Een bijzondere dag dus, moet zelfs Branca toegeven, die zweert zelf nooit te zullen trouwen. En Carlyn lijkt erg gelukkig met Marte.

Maar na het feest gebeurt er iets waardoor iedereen het alsnóg maanden over de bruiloft zal hebben. Thomas, de spannende neef van Marte, heeft een fotorolletje gevonden, dat Marte in een heel ander daglicht stelt. Thomas en Branca besluiten samen uit te zoeken wat deze bruid verborgen houdt en dat blijft niet zonder gevolgen, ook niet voor henzelf.

ISBN 9789025109219 | Hardcover | 189 pagina's | AVI E7 | Uitgeverij Holland | september 2003

Leeftijd ca. 14 jaar

Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden