Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #99183 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART
Citaat van de dag

Wanneer je verdrietig bent, kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk...

Kahlil Gibran

Libanees-Amerikaans schrijver en kunstschilder 1883-1931

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

4 jaren 11 maanden geleden #99192 door
Is dat niet een beetje een open deur? Je huilt uiteindelijk om iets dat je verloren bent en dat zal over het algemeen iets zijn dat je vreugde heeft geschonken. Dat is dus een schrale troost.

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #99193 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART
Ha, ik dacht al wel dat je zou reageren.

Ik vind het wel een mooie kijk op verdriet. De meeste mensen hebben verdriet omdat zij zelf dat verlies niet willen, maar je kunt ook denken, wat bijzonder dat ik het mee mocht maken en dankbaar zijn voor de vreugde die het je schonk.

Ik vind het eigenlijk veel triester als je in feite blij of opgelucht bent dat het over is, want dan stelde het niet veel voor.

Dettie

die vermoed dat je er vast anders naar kijkt. :-D

4 jaren 11 maanden geleden #99194 door
Je kan dankbaar zijn voor de vreugde die iets je schonk, maar dat maakt het verlies niet beter. Je verlangt toch terug naar datgene wat je verloren bent.

Het wordt toch nooit meer hetzelfde.

En je kunt zowel opgelucht zijn dat iets over is en tegelijkertijd treuren over het verlies. Je mist de persoon die de persoon die je kwijt bent geweest is, maar minder de persoon die deze persoon aan het eind van z'n leven was.

Ga je terug naar de plaatsen waar je met die persoon geweest bent, dan zul je ontdekken dat de dingen veranderd zijn. Dat geldt in sommige gevallen meer dan in andere gevallen. Die wetenschap maakt het verlangen naar die plaatsen niet minder.

Om een voorbeeld te noemen, ik ben met m'n vader 5 keer in Remagen geweest. Het plaatsje zal niet veel veranderd zijn, hooguit zullen er andere winkels zijn, of winkels leeg staan. Aan de andere kant zal het Ahrdal, waar we ook 3 keer zijn geweest, tijdens die vakanties in Remagen, nooit meer hetzelfde zijn. Als ik de beelden daarvan op TV zie, dan stemt dat me echt triest.

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #99195 door dettie
Troost voor bedroefde harten

Vincent van Gogh

‘Er is de kunst van lijnen en kleuren, maar de kunst van het woord is en blijft evengoed bestaan.’

Vincent van Gogh

De brieven van Vincent van Gogh vormen een van de meest indrukwekkende kunstenaarscorrespondenties die we kennen. Deze nieuwe selectie, rijk geïllustreerd met vele schetsen en schilderijen, biedt inzicht in Van Goghs gedachten en gevoelens, zijn hechte band met zijn broer Theo en zijn soms moeizame relaties met familieleden, vrienden en andere kunstenaars. We lezen over zijn dromen, twijfels en angsten, maar bovenal over zijn allesoverheersende passie om kunst te maken die ‘troost biedt aan bedroefde harten’.

Deze bloemlezing is samengesteld door Nienke Bakker, Leo Jansen en Hans Luijten, de editeurs van de zesdelige brieveneditie Vincent van Gogh – De brieven (2009) en de website met Van Goghs volledige correspondentie: www.vangoghletters.org .

ISBN 9789044646467 | Paperback | 480 pagina's | Prometheus | oktober 2020

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #99196 door dettie
Citaat van de dag

Het hoofd doet zijn best maar het hart is de baas...

Wendy Cope (1945-)

Engels dichteres

Tijd voor maken pagina: 0.504 seconden