Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94197 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)
Wij waren de gelukkigen

Georgia Hunter

Aangrijpende roman over een Pools-Joodse familie ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

In de lente van 1939 leidt de Joodse familie Kurc een redelijk normaal leven in Radom, Polen. Tot de oorlog uitbreekt. De vijf broers en zussen raken over vijf werelddelen verspreid.

Addy, musicus, weet een Braziliaans visum te bemachtigen. Jakob gaat in het verzet. Mila verbergt haar dochter in een klooster buiten Warschau. Genek belandt via een Siberisch strafkamp in Persië, waar hij zich aansluit bij het geallieerde leger. De zwangere Halina vlucht te voet over de Oostenrijkse Alpen de vrijheid tegemoet.

Georgina Hunter was 15 jaar toen ze ontdekte dat haar familie holocaust overlevers waren. Dit gegeven was de aanleiding van haar zoektocht naar het duizelingwekkende familieverhaal wat uiteindelijk resulteerde in het boek Wij waren de gelukkigen. Op haar website www.georgiahunterauthor.com is alles over haar onderzoek voor dit boek te lezen en te zien.

ISBN 9789044360394 | Paperback | 496 pagina's | House of Books | april 2020

Vertaald door Elisabeth Franci

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94198 door dettie
Citaat van de dag

Pessimist: iemand die over lawaai klaagt, als het geluk bij hem aanklopt.

anoniem

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94204 door dettie
De gelukkige klas

Theo Thijssen

De gelukkige klas (1926) is het vervolg op Schoolland. Het is het ontroerende en tegelijk geestige dagboek van een onderwijzer, meester Staal, waarin hij de dagelijkse gang van zaken in zijn klas beschrijft. Het dagboek doet je wegdromen naar een ideale schooltijd. Door de fantastische stijl, de spreektaal, de humoristische en ontroerende voorvallen en de sympathie die de hoofdpersoon oproept, kun je het niet meer wegleggen voor het uit is. Bovendien is De gelukkige klas door de huidige discussie over het niveau van het onderwijs in Nederland weer uiterst actueel geworden.

Theo Thijssen is een schrijver, aan wie men gemakkelijk verslaaft. Wie kennis heeft gemaakt met 'Kees de jongen', wil àl zijn boeken lezen. 'De gelukkige klas' vormt een hoogtepunt in zijn oeuvre. Een heerlijk boek over het verloren paradijs van onze kindertijd.'-Simon Carmiggelt

Voor deze uitgave werd de spelling gemoderniseerd.

Theo Thijssen (1879-1943) was onderwijzer, politicus en schrijver,. Zijn bekendste romans zijn 'Kees de jongen' en het in dagboekvorm geschreven tweeluik 'Schoolland 'en 'De gelukkige klas'.

ISBN 9789491618208 | Paperback | 189 pagina's | Astoria uitgeverij | september 2014

1e druk 1926 - Eerder verschenen als vervolgverhaal in de jaargang 1924-1925 van School en Huis

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94205 door dettie
Citaat van de dag

"M'n heerlijke, lieve, lastige stel, ik weet eigenlijk maar een ding: de jaar of wat dat ik jullie heb en dat jullie mij hebben, behoren wij enkel maar een gelukkige klas te zijn. En de rest is nonsens hoor, al zal ik dat jullie nooit zeggen.".

Eindzinnen uit De Gelukkige klas

Theo Thijssen

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94206 door dettie
De gelukkige klas vond ik zo'n heerlijk boek. Zo'n meester die echt hield van zijn leerlingen. Het was een licht boek ondanks dat een leerling overlijdt.

Dettie

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94212 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)
Ik zou moeten herlezen, ik herinner me er niets van.

Tijd voor maken pagina: 0.408 seconden