Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2007 - Zeevaart

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14347 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
het lijkt me geweldig eens op zo'n schip te mogen varen! :D

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14351 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik, nuchter als ik ben, voel daar helemaal niets voor. Ik heb de Batavia gezien, meerdere keren, en het is me veel te krap in die hangmatjes. Zelfs de kapiteinshut..nee, hoor, leuk om eens doorheen te lopen, maar ik zou er niet op willen varen.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14368 door dettie
Het ware drama van de Bounty

Paul van der Put

In 1789, ruim tweehonderd jaar geleden, kaapten muiters HMS Bounty. Hoofdrolspelers in dit beroemde zeemansdrama zijn bullebak kapitein Bligh en zijn beledigende beschermeling Fletcher Christian, de leider van de muiterij.

In de loop der tijd zijn hierover talloze boeken en films verschenen. Inmiddels hebben de kemphanen Bligh en Christian welhaast mythische proporties aangenomen. Maar wat leidde nu werkelijk tot de muiterij op de Bounty? Aan de hand van nieuwe feiten en met veel gevoel voor menselijke verhoudingen brengt oud-journalist Paul van der Put de drijfveren van de muiters in beeld.

Paperback | 159 Pagina's | Walburg Pers | 2005 ISBN: 9057303841

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14369 door dettie
Citaat van de dag 5 maart 2007

"De zee', zo sprak mijn sterk doorgroefde buurman"

'De zee, dat is een machtig fenomeen.. .'

Ik zag hoe hij, verzonken in gedachten

Zijn pijp uitklopte op zijn houten been

Drs. P.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14397 door dettie
Zeeverhalen

J.M.A. Biesheuvel

Bundeling van 23 verhalen die eerder gepubliceerd werden in andere bundels. Biesheuvel selecteerde alle vertellingen die met de zee en de zeevaart te maken hebben. Hij heeft zelf enkele jaren op de grote vaart doorgebracht, zodat vele verhalen een meer of minder autobiografische inslag hebben.

Bij (her)lezing blijkt snel dat juist deze verhalen het sterkste deel van het oeuvre vertegenwoordigen. Bovendien zorgt het gemeenschappelijke thema voor een grotere eenheid dan gebruikelijk in de bundels. Het nooit aflatende verlangen naar de zee onderstreept nog eens dat Biesheuvel een romanticus pur sang is.

In het voorwoord toont hij zijn bescheidenheid door zich de mindere te verklaren van grote zeeschrijvers als Melville en Conrad, die hij ten zeerste bewondert.

Bijgevoegd bij deze herziene en uitgebreide heruitgave t.g.v. de toekenning van de P.C. Hooftprijs aan Biesheuvel is een audio-cd van een klein uur waarop de schrijver 18 nieuwe (niet in het boek opgenomen) schetsen voorleest.

Bron: Biblion

Paperback | 235 Pagina's | Oorschot B.V. | januari 2007 ISBN: 9028240764

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14398 door dettie
Citaat van de dag 6 maart 2007

"Ik behoor zelf tot die eeuwige ontevredenen, waarvan de aarde er altijd eenigen op de honderd baren zal. En ik heb mij dikwijls afgevraagd: waarom is de zee het eigenlijke tehuis voor die ongelukkigen? is het omdat de zee geen grenzen, geen vorm, en geen omvang heeft, maar enkel een wijde belofte is, open naar alle windstreken?"

Godfried Bomans

Tijd voor maken pagina: 0.519 seconden