Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2007 - Zeevaart

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14553 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De oude man en de zee

Ernest Hemingway

De oude Cubaanse visser Santiago heeft al 84 dagen niets gevangen en wordt daarom bespot door andere vissers. Manolin, zijn jonge assistent, moet van zijn ouders tegen zijn zin meegaan met een meer succesvolle visser. Om zijn reputatie te redden gaat Santiago heel ver de zee op. Daar vangt hij een enorme marlijn, die hij met een bovenmatige krachtsinspanning naar huis sleept. Onderweg wordt deze echter opgegeten door haaien, zodat hij alleen met een groot karkas aan land gaat. Hij sleept zich naar zijn hut, waar hij in een diepe slaap valt. Inmiddels hebben de andere vissers het karkas gezien en zijn diep onder de indruk. Als Santiago wakker wordt, zit Manolin aan zijn bed en vertelt hem dat hij ondanks zijn ouders in het vervolg weer met hem meegaat, omdat hij nog veel van hem kan leren.

Deze novelle (Pulitzer Prize, 1952) van de belangrijke Amerikaanse schrijver (1899-1961), die in 1954 de Nobelprijs voor Literatuur kreeg, is een nu klassiek verhaal over de strijd van de mens tegen de natuur, dat in een heel economische, zeer krachtige stijl is geschreven. De vertaling is goed en de pentekeningen passen bij de inhoud.

Illustrator: C.F. Tunnicliffe, R. Sheppard Vertaler: E. Veegens-Latorf, J.W.F. Werumeus Buning

Hardcover | 112 Pagina's | Strengholt's Boeken | 2001 ISBN: 905860151X
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14554 door dettie
Citaat van de dag 14 maart 2007

"Als een wit zeil op de blauwe zee ben ik,

eenzaam voor hem die mij ziet,

van de kust der begrenzing."

Jiddu Krishnamurti

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14560 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Oh, de oude man en de zee,

wat een mooi boek is dat toch!

groeten,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14579 door dettie
Ja ik heb het ook gelezen en nu nog kan ik die sfeer voelen en de worsteling van die man met die enorme vis!

Dit is een van de weinige boeken die ik wel herlezen wil.

Dettie

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14580 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nou er zijn heel veel boeken die ik herlezen wil. Eigenlijk alles wat hier op mijn planken staat!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14583 door dettie
Nee herlezen wil ik niet vaak, wel heb ik boeken in m'n kast staan waar ik genietend naar kan kijken omdat ze zo mooi waren, die gaan ook zeker niet weg of het bookcrosscircuit in. Ik zal nog wel af en toe sfeertje gaan proeven door enkele bladzijden te lezen.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.394 seconden