Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2007 - Zeevaart

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14289 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik hoorde op Amour dat Munstermann dit pseudoniem had gebruikt, en hij heeft er dus nog lof mee geoogst ook!

Hij was trouwens ook veel ouder dan ik gedacht had.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14294 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Kinderen van de zee

zee-en kustvaartroman

Thijs Mik

Hij groeit op als jongste jochie in een vissersgezin aan de IJssel. In een roeibootje genietend van de natuur - met een strenge, straffende God op de achtergrond. Dan met vader en de grote broers mee op de botter, vissen op het IJsselmeer. Een hard bestaan. Hij ontrukt zich aan het gezin, monstert aan op een kustvaarder - en er gaat een wereld voor hem open.

Maar 't wordt oorlog - meedogenloos wreed. Konvooi varen langs de Engels kusten; slechts een klein deel arriveert... De onafgebroken dreiging, onder en boven water, dag en nacht; een totaal uitgeputte bemanning die onverbiddelijk moet blijven varen; de belevenis van een vreemde, diepe genegenheid aan de wal; de voltreffer en de redding: alle gevoelens worden in klare taal overgebracht. En temidden van die wrede oorlog het worstelend zoeken naar de God van Liefde.

Het boek telt 15 hoofdstukken; dat maakt het gemakkelijk om het even dicht te slaan en over het gelezene na te denken. Normale druk, eenvoudige omslagtekening.

Bron: biblion

Paperback | 169 Pagina's | Uitgeverij De Vleermuis | 1998 ISBN: 9057570106
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14295 door dettie
Citaat van de dag 3 maart 2007

"Zij , die over zee trekken, veranderen van klimaat maar niet van aard."

Horatius

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14303 door kim
Beantwoord door kim in topic Re: bericht

"De hartstochten zijn de winden, die de zeilen

van het schip doen bollen; zij doen het soms

vergaan maar zonder hen zou het niet kunnen

varen."

Voltaire

Mooi gezegd van Voltaire vind ik dit! Gekopieerd naar m'n citatenboekje :D

Kim
Laatst bewerkt doorkim.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14304 door kim
Beantwoord door kim in topic Re: bericht
Wat het boek van vandaag betreft (De ondergang van de Batavia), werkelijk nog nooit gehoord van dat schip. Het trok wel m'n aandacht, omdat er in mijn dorp een Bataviastraat is. Bij mijn moeder eens nagevraagd of ze wist waar die naam vandaan kwam. Ze vertelde dat die straat vroeger blijkbaar nog een stuk langer was dan vandaag en dat die straat eindigde op een heel groot gekend (maar inmiddels gesloopt) café genaamd Batavia. Ga nog eens aan m'n oma vragen of zij misschien weet of het café misschien naar dat schip genoemd is. Maar dat eigenlijk helemaal terzijde...

Wat ik eigenlijk nog wou zeggen, en misschien interessant voor degenen die ook graag kinderboeken lezen, is dat er blijkbaar ook een kinderboek is met dezelfde titel, geschreven door Johan Diepstraten en geïllustreerd door Teun Berserik.

Groetjes, kim
Laatst bewerkt doorkim.

Lees meer
19 jaren 4 maanden geleden #14307 door dettie
Hoi Kim, als je het leuk vindt om te zien..

Hier is een link naar een scheepswerf in Lelystad, daar hebben ze de Batavia nagbouwd. Ik ben er vlak voor de te water lating geweest, enorm indrukkend.

www.bataviawerf.nl/batavia.html

Groetjes

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.443 seconden