Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2018 - Boeken M/V

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #88518 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema november 2018 - Boeken M/V
Dat snappen dat soort mannen niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

7 jaren 7 maanden geleden #88520 door
Beantwoord door in topic Re: Thema november 2018 - Boeken M/V
Maar misschien gaan ze op een gegeven moment wel nadenken.

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #88524 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema november 2018 - Boeken M/V
De vreemde vrouw van de Langestraat

Berrie Heesen

'Lieve pappa en mamma. Hoe was de reis?' Arends ouders zitten aan de andere kant van de wereld. Hij heeft berekend dat hun grote reis 17.824 kilometer lang is. Hem hebben ze bij zijn grootouders achtergelaten, stille mensen in een stil dorp, waarin het leven stilletjes zijn gang gaat. Arend heeft beloofd te schrijven, maar zo'n brief valt niet mee. 'Met mij gaat het goed. Het is hier heel fijn...' Waarom praten opa en oma zo weinig met elkaar? En waarom gaat zijn moeder eigenlijk nooit bij ze op bezoek? 'Opa en oma zijn heel aardig'. En wat heeft oma met die griezelige vrouw te maken? Je zou bijna zeggen dat ze in een geheim genootschap zitten. 'Ik mag voor de kippen zorgen'. Er is ab-so-luut iets gebeurd, vroeger, iets wat met zijn moeder heeft te maken, en met die vreemde vrouw. Arend vangt wel eens barse woorden van zijn opa op over "haar". En als hij oma uitvraagt over vroeger, dan breekt er iets bij haar van binnen, ook al blijft ze dapper glimlachen.

Recensie

Arend logeert bij zijn grootouders omdat zijn ouders negen weken naar Australië zijn. Er hangt een gespannen sfeer. Vooral als er een brief van Arends ouders komt. Oma heeft in het geheim contact met een vreemde vrouw uit de Langestraat. Arend is nieuwsgierig en gaat met zijn buurmeisje Maud op onderzoek uit. Zij beleven spannende momenten. Als oma ziek wordt, vertelt zij Arend het geheim rond deze vrouw en de relaties in de familie. Zo wordt de vakantie nog heel spannend.

Een vlot geschreven verhaal met veel spannende momenten. Familieproblematiek en haar oorzaken zijn een rode draad door het verhaal. De tot de verbeelding sprekende leuke illustratie van de kaft is de enige illustratie. Ruime bladspiegel en korte hoofdstukken nodigen uit tot lezen.

Geschikt voor lezers van 10-12 jaar.

(Biblion recensie, R.J. Volgers-Dekker.)

ISBN 9789021465906 | Hardcover | 84 pagina's | Singel Uitgevers | 1996

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #88525 door dettie
Citaat van de dag

Geen man ziet zijn vrouw niet graag als een vreemde vrouw, dat wil zeggen als een die hij voor de neus van anderen zou willen wegkapen om haar te bezitten.

P.F. Thomése

Nederlands schrijver

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #88541 door dettie
De zeer vermoeide man en de vrouw die hartstochtelijk van bonsai hield

tekst: Peter Verhelst

illustraties: Kaatje Vermeire

Een boek over het verlangen naar een allesomvattende liefde. De grafische illustraties laten een diepe indruk na.

"Op een luie zaterdagochtend weerkaatste de spiegel de zon op de keukentafel, zodat ik de krant op het uiterste schaduwhoekje moest leggen om op de bladzijde van de zoekertjes te kunnen lezen: mn zkt vr om vr t strvn. Ik weet niet waarom ik glimlachte, of waarom ik zonder nadenken het bijbehorende telefoonnummer intikte. Niemand nam op. Op het antwoordapparaat hoorde ik een zucht. Niets meer. Ik sprak mijn naam in. Alleen mijn naam. Het klonk wel alsof ik mijn adem inhield."

Recensie

Een beeldverhaal waarbij iedere pagina een kunstwerk op zich is. De beelden vertellen hun eigen verhaal en daardoorheen vertelt de tekst haar eigen verhaal. Afhankelijk van de kijker/ lezer versterken of verzwakken ze elkaar.

Liefde? Is liefde wat ze lijkt? Eenzaamheid, schoonheid, duister. Naar het einde toe krijgen de zwart-wittekeningen langzaam een klein beetje rood toegevoegd. Leeft de passie daar op? De laatste tekening heeft een beetje groen in zich. Rust?

Fascinerend verhaal. Prachtig vormgegeven beeldverhaal dat creativiteit van de lezer/ kijker vraagt.

De Vlaming Peter Verhelst (1962) is dichter, romanschrijver en theatermaker.

S.M.J. Angenent

ISBN 9789462911093 | Hardcover | 128 pagina's | Uitgeverij De Eenhoorn | Afmeting 33 x 18,1 x 2 cm | juni 2015

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #88542 door dettie
Citaat van de dag

Er is een groot verschil tussen de enthousiaste man die een

boek wil lezen, en de vermoeide man die een boek wil om te lezen.

Gilbert Keith Chesterton

Engels schrijver 1874-1936

Tijd voor maken pagina: 0.439 seconden