Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2004 - historische romans

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1147 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja de laatste tsaar lijkt me ook een goed geschreven boek. Zucht.

En Russisch Blauw lees je zo weg, leest lekker makkelijk en het is nog leuk ook! Hup Tiba, ga lezen! :D

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1155 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Asaray van Carl Barkman lijkt me wel interessant. En aangezien het over China gaat misschien ook jouw ding, Bernadet.

Asaray

Carl Barkman

Het boeiende levensverhaal van de jonge boeddhistische prins Asaray brengt de lezer in aanraking met drie beschavingen en twee van de grootste heersers van de achttiende eeuw: Catharina de Grote van Rusland en Ch'ien-lung van China. Een nomadenvolk, de Torgoeten-Mongolen, wordt in zijn bestaan bedreigd door Rusland. Asaray, de tweede zoon van hun vorst, wordt door de Russen gegijzeld en in St.Petersburg opgevoed. Ondanks alle belemmeringen en verleidingen waaraan hij bloot staat, blijft hij zijn volk trouw. Tijdens een dramatische tocht van het hele volk naar Centraal Azië en hun confrontatie met de Chinese macht speelt Asaray een beslissende politieke rol.

De auteur, die zowel Chinees als Russisch kent en veel in China, Rusland en Mongolië heeft gereisd, heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de geschiedenis van de Torgoeten. Deze roman is dan ook geïnspireerd door een aantal historische gebeurtenissen. Carl Barkman schreef eerder onder meer een biografie over de grote sinoloog en schrijver van Rechter Tie-detectives Robert van Gulik, 'Een man met drie levens' (samen met Helena de Vries - van der Hoeven), en de roman 'Drakendans' (een Chinese familie onder het juk van Mao).

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1156 door dettie
Catharina de Grote ben ik ook erg geinteresseerd in en ja China helemaal!

Hebben jullie trouwens nog historische items waarvan je denkt daar zou ik wel eens een boek over willen lezen?

Ik kan dan zoeken of er iets over te vinden is. (Wel in romanvorm dan natuurlijk.)

Groetjes

Bernadet

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1159 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Over alles is wel wat geschreven. Ik vind de katharen een interessant onderwerp(maar niet de boeken van Hanny Alders) De hugenoten, en alles over de Republiek der verenigde Nederlanden. De Ierse hongersnood. Het jaar 1870.

De 100-jarige oorlog. En bij alles het leven van de gewone mens..

Kun je hiermee uit de voeten?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1161 door dettie
Zekers! ga eens speuren!

Bernadet

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1163 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dit boek van Hella Haasse heb ik op de plank staan. Het is een behoorlijk pittig boek, dat lees je niet een, twee,drie weg..

Het woud der verwachting

Het leven van Charles van Orleans

Hella S. Haasse

Eerste roman van de bekende schrijfster. Geromantiseerde levensbeschrijving van Charles van Orleans (1395-1465), aanzienlijk edelman, vijfentwintig jaar krijgsgevangene in Engeland, bekend om zijn streven naar vrede en zijn fijnzinnige gedichten. De titel is de beginregel van een van zijn verzen. De schrijfster beschikt over een gedetailleerde kennis van de geschiedenis en de maatschappelijke toestanden in de tijd. Door een kunstige compositie wordt de lezer vanzelf in die vreemde periode ingevoerd en komt deze volkomen tot leven. Prachtig verteld in een sobere stijl met pakkende dialogen.

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.453 seconden