Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2004 - historische romans

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1164 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik krijg zondag mevr. Bentinck van Haasse. Heb het ooit vroeger al eens gelezen, ook niet een even-vlot-wegleesboek, maar ze kan het wel erg goed, historische romans schrijven. Beter dan haar gewone boeken.

Groet Bernadet

(Zondag is er weer een bookcrossmeeting in Alkmaar! Hopelijk kan ik me beheersen!!)
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1167 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Laat je lekker gaan...ik hoorde dat Marie_Antoinette het erg gezellig had gevonden en het best nog eens bij haar wil laten gebeuren. Ik heb dus nog kans..

En bedankt voor het boek van de dag: meteen op mijn wenken bediend!! Gaat op de lijst.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden - 18 jaren 8 maanden geleden #1170 door dettie
Ja zou leuk zijn marjo als je de volgende keer wel kan. De bookcrossers waren ook erg enthousiast over de winkel en Marie-Antoinette.

Het geheim van Montségur

Sophy Burnham

Languedoc, 1209: buiten het stadje Béziers, waar de gehele bevolking is uitgemoord, loopt een klein meisje met een bebloed jurkje verloren rond. Ze wordt Jeanne genoemd en liefdevol opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een wandaad en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt.

Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. Uiteindelijk wordt ook het fort Montségur langdurig belegerd en wordt van Jeanne een offer verwacht om de erfenis van de katharen, de legendarische schat, veilig te stellen. Eenzaam en berooid zwerft ze vervolgens door het land, terwijl de inquisiteurs jacht maken op Jeanne en het geheim van Montségur.

Extra informatie:

ISBN 9026983107 Ingenaaid, 336 pagina's Verschenen: juli 2003 Gewicht: 470 gram Formaat: 216 x 139 x 34 mm Unieboek/van Reemst

Goed he dat boek over de karharen, lijkt me ook erg goed. Het is wel prettig om gericht te zoeken.

Er zijn zoveel historische romans over zoveel onderwerpen en dan is het leuk als je weet dat een onderwerp iemand interesseert. Ik weet helaas niets van de katharen. Mij spreekt die Ierse hongersnood wel aan. (Wat klinkt dat erg)

Groet bernadet
Laatst bewerkt 18 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1173 door marjo
Ja foei, toch..andermans ellende!!

Het is helaas een feit dat boeken waarin veel ellende is lekker leesvoer zijn. Niet voor niets zijn die Ophrahboeken een succes..

Het zesde bedrijf

P.F. Thomése

Etta Palm alias barones d'Aelders (1743 - 1799) is een vergeten heldin uit onze geschiedenis.

Ze groeide op in een bescheiden milieu in Groningen, trouwde, scheidde, zocht en vond het avontuur in waar ze carrière maakte als maîtresse in de hofkringen van Versailles.

Haar momentum breekt aan tijdens de Franse Revolutie, een tijd van ongekende werveling, waarin al het denkbare plotseling mogelijk wordt.

Meegesleept door de nieuwe geest die in Parijs gaat heersen, begint Etta gretig aan een tweede leven. Ze stort zich in de politiek, richt een feministische club op ter verdediging van de vrouwenrechten en wordt onderwijl verliefd op de twintig jaar jongere jakobijnse volksvertegenwoordiger Claude Basire.

Tegelijkertijd raakt ze als geheim informante van de raadpensionaris betrokken bij de internationale politiek, waar ze zich al snel ontpopt tot dubbelspionne in het diplomatieke verkeer tussen het nieuwe Frankrijk, de Nederlandse Republiek en het militante Pruisen.

Totdat de oorlog uitbreekt, die aan alle mogelijkheden een einde maakt. Juist dan, als haar rol lijkt te zijn uitgespeeld, vindt Etta haar ware Missie.

Extra informatie: ISBN 9025420605 Ingenaaid, 277 pagina's Verschenen: augustus 2004 Gewicht: 331 gram Formaat: 201 x 125 x 26 mm Contact

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1174 door marjo
Ik heb op het moment een ander boek van Thomèse liggen.. als dat nou bevalt komt deze over die gravin ook op mijn lijst.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1176 door dettie
Ik heb ook nog nooit wat van Thomése gelezen. Waarom? Geen idee, er is ook zoveel keus!

Het boek Het lied van Nory Ryan van Patricia Reilly Giff lijkt me ook alweer zo mooi.

Dat is toch een beetje jouw schrijfster Marjo? Je hebt Lily's leugen en De schilderingen van Hollis Woods van haar gelezen voor zover ik weet tenminste.

Heb jij deze van haar ook al gelezen?

Groet Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.512 seconden