Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2004 - historische romans

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden - 18 jaren 8 maanden geleden #1121 door dettie
Thema november 2004 - historische romans werd gestart door dettie
En het eerste boek is......

Jan den Hartog - Hollands Glorie!!

Een klassieker!! (zit breed te grijnzen)

Hollands Glorie

Jan den Hartog

Hollands Glorie is de grote, klassieke roman van Jan de Hartog en het levensverhaal van Jan Wandelaar, een man die een bliksemcarrière maakte van matroos tot stuurman en uiteindelijk tot een internationaal vermaarde kapitein op de zeesleepvaart bracht.

Maar voordat het zover was, gebeurde er heel wat in het leven van deze 'schipper naast God'. Het noodlot zou vele malen toeslaan en Jan Wandelaar kreeg zware tegenslagen te incasseren: uitzuigerij door reders, het overlijden van zijn vrouw na de geboorte van hun tweede zoon. Bij afrekening van een sleep ontstond een meningsverschil tussen hem en het rederskantoor. De onenigheid liep zo hoog op dat Jan uiteindelijk in machteloze woede de onderdirecteur in elkaar sloeg en om die reden voor drie maanden in de gevangenis kwam. Na deze schokkende ervaring besloot hij voor zichzelf te gaan varen en richtte hij de zeesleepvaartmaatschappij J. Wandelaar & Co. op. Overigens kwam er naast succes ook weer rampspoed, nadat de Britse Admiraliteit aan Jan een gigantisch sleeptransport had gegund. Zijn voormalige werkgever zou uit pure concurrentienijd op lafhartige wijze het doktransport saboteren.
Laatst bewerkt 18 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1122 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik vind het een uitstekende keuze om mee te beginnen!

Ik heb dit boek gelezen, maar zoals met veel boeken ben ik het helemaal kwijt. Dus leuk om te lezen hoe het ook weer zat.

Ook verfilmd meen ik.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1123 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Verfilmd, t.v. serie en veel toneelstukken van gemaakt.

Ik heb het ook ooit in een ver verleden gelezen maar weet er echt niets meer van. Wat ik zo gek vind is dat over Jan den Hartog zelf niets te vinden is.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1131 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Alleen de verfilming van "Hollands glorie" vroeger in serie-vorm gezien. Hier wilde het niet zo aanslaan met zijn boeken, hij heeft nadat hij naar Amerika verhuist is, daar nog succes gekend.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden - 19 jaren 6 maanden geleden #1142 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De laatste tsaar - Edward Radzinsky

Ik kwam dit boek tegen en dacht gelijk aan Russisch blauw. Maar even plaatsen dit boek dacht ik zo.

De laatste tsaar

Edward Radzinsky

Tsaar Nicolaas II werd in 1918 onder mysterieuze omstandigheden geëxecuteerd door de Russische revolutionairen. Aan de hand van dagboeken, brieven, getuigenissen en grondig speurwerk in de Russische staatsarchieven reconstrueert Radzinsky deze moord en schetst het leven van de laatste Romanov. Een gepassioneerd historisch document met de sfeer van een grote Russische roman.

Biblion recensie

Deze biografie van tsaar Nicolaas II (1868-1918) onderscheidt zich van andere door het feit dat de auteur, een jonge Russische historicus en toneelschrijver, nieuwe gegevens over de moord op de tsarenfamilie aan het licht brengt. Voor het eerst heeft de schrijver kennis kunnen nemen van de volledige dagboeken van de tsaar. Nieuw is de conclusie dat Lenin betrokken was bij de moord op de tsarenfamilie. Meer dan de helft van het boek is gewijd aan de ondergang van de monarchie en de dood van de tsaar, zijn vrouw en kinderen. Radzinsky concludeert, dat twee van de kinderen bij de executie niet zijn gedood. Bij de recente ontdekking van de stoffelijke overschotten van de tsarenfamilie bleken er namelijk twee te ontbreken. Het van vele historische documenten voorziene boek laat zich lezen als een roman. Een opmerkelijke publicatie met spectaculaire conclusies.

De auteur:

Edward Radzinsky is op dit moment één van de meest populaire historici en toneelschrijvers van Rusland. De laatste tsaar is een internationale bestseller. Zijn nieuwste boek is Raspoetin.

Vertaler: J. van der Wijk

Extra informatie: ISBN 9041702490 Ingenaaid, 606 pagina's Verschenen: mei 2001 Gewicht: 493 gram Formaat: 211 x 126 x 39 mm Uitgeverij Muntinga

Bernadet
Laatst bewerkt 19 jaren 6 maanden geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 8 maanden geleden #1145 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Hollands Glorie moet ik ook ooit gelezen hebben, herinner er me evenmin iets van.

De laatste tsaar lijkt me een boeiend onderwerp, en zo te zien goed geschreven ook.

Groetjes. Tiba.

P.S. Russisch Blauw ligt hier ook nog!
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.511 seconden