Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Günter Wallraff - Ik (Ali)

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22929 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Gevonden Joanazinha

www.volkskrant.nl/economie/article533306...l_op_achterste_benen

Die man is toch ongelofelijk! En dan zo'n reactie van die fabriek!

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22939 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat is ook mijn reactie..maar die laatste zin he.. dat mensen eens zouden moeten nadenken hoe het komt dat het goed gaat met winkels als Lidl en andere die ik even niet bij naam noem.

Dat is nu precies wat we niet doen: nadenken!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22948 door dettie
dat mensen eens zouden moeten nadenken hoe het komt dat het goed gaat met winkels als Lidl en andere die ik even niet bij naam noem.

Omdat ze goedkoop zijn...

Dettie

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22950 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

Dat is ook mijn reactie..maar die laatste zin he.. dat mensen eens zouden moeten nadenken hoe het komt dat het goed gaat met winkels als Lidl en andere die ik even niet bij naam noem.

Dat is nu precies wat we niet doen: nadenken!

Ja die laatste zin! Ik ben hier niet goed van.

Ben me heel erg aan het bezinnen.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22951 door dettie

De consument zou zich eens moeten afvragen waarom het allemaal zo slecht smaakt en zo goedkoop in de schappen ligt.

Bedoelen jullie deze zin?

Dat is dan toch waar de mensen voor kiezen? Goedkoop en dan maar minder lekker. Wil je meer betalen dan kan je het bij de warme bakker halen. Het goedkope ligt ook aan de massale inkoop en minder goede grondstoffen, niet alleen aan de goedkope arbeidskrachten.

Het personeel (7,66 euro bruto per uur, nog geen 6 euro netto) wordt blootgesteld aan nauwelijks te geloven veiligheidsrisico’s. Er vallen regelmatig gewonden (Wallraff verbrandde zelf zijn arm); dokters- of ziekenhuisbezoek wordt bestraft met ontslag of looninhouding; hygiëne is ver te zoeken.

of

Ik had het blad nog niet uitgedeeld of iedereen kreeg te horen verplicht ’s avonds om 7 uur op de fabriek te zijn. Daar dienden alle werknemers een verklaring te ondertekenen dat niemand ooit nog contact mocht zoeken met oud-collega’s of met mij. De directie hield iedereen tot 12 uur ’s nachts vast

Dit vind ik veel erger, hier gaat het om de arbeidsomstandigheden die vreselijk zijn. En een directie die zijn medewerkers walgelijk behandeld.

Een fabriek kan als hij/zij wil goedkope producten leveren zonder de mensonterende behandeling. Het gaat om het uitbuiten om er zelf rijker van te worden. Goedkope producten hoeven niet slecht te smaken, mensen hoeven niet slecht behandeld te worden om een goedkoop product te leveren. Dus mensen moeten eens na gaan denken vind ik zelf een beetje slap gesteld. Dat is de oorzaak verleggen.

Die grote bazen moeten aangepakt worden maar die kennen alle mazen in de wet...

Dettie

die gelijk aan de bouwfraude denkt die gewoon doorgaat terwijl de klokkenluider in een caravan woont en alles kwijt is.

Niet de consument maar de veroorzaker zal aangepakt moeten worden.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22956 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik ben het niet helemaal met je eens. Als de baas de arbeidskosten kan drukken door mensen slecht te betalen, lang te laten werken en dus mensen te behandelen als dingen, dan doet hij dat dus. Niet allemaal gelukkig, maar deze bepaalde bazen wel. Gebruik van minder goede grondstoffen, dat is hetzelfde idee: alles wat minder van kwaliteit is maakt het eindproduct goedkoper. Ieder uur dat een arbeider langer en harder moet werken, levert de baas meer op. Dat is dan wel degelijk waar wij, de kopers bij stil moeten staan. Het gaat samen..
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.522 seconden