Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Günter Wallraff - Ik (Ali)

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22473 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Net uit, ja. Ga je gang.

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/gunter-wallraff

Ha, natuurlijk vinden horrorschrijvers het leuk om er over te schrijven, en hun lezers om er over te lezen! Maar daar laten ze het dan hoop ik bij... en dat hindert de medemens niet.

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22498 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ook net als jij vroeg ik me af zou er wat veranderd zijn?

Het is wel te hopen.

Wat mij ook erg verbaasde en eigenlijk ook schokte is dat ondanks alle bewijzen die Wallraff leverde er toch nog moeilijk werd gedaan over eventuele schuldvraag en niet de handelswijze van de werkgevers voorop stond maar de handelswijze van Wallraff.

De wet is een mooi iets maar soms werkt diezelfde wet averechts en kunnen de mensen zoals die koppelbaas die deze mensen vreselijke dingen liet doen toch nog door mazen in die wet hun gang gaan of minder zwaar gestraft worden.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

18 jaren 3 maanden geleden #22500 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Ook net als jij vroeg ik me af zou er wat veranderd zijn?

Het is wel te hopen.

Wat mij ook erg verbaasde en eigenlijk ook schokte is dat ondanks alle bewijzen die Wallraff leverde er toch nog moeilijk werd gedaan over eventuele schuldvraag en niet de handelswijze van de werkgevers voorop stond maar de handelswijze van Wallraff.

De wet is een mooi iets maar soms werkt diezelfde wet averechts en kunnen de mensen zoals die koppelbaas die deze mensen vreselijke dingen liet doen toch nog door mazen in die wet hun gang gaan of minder zwaar gestraft worden.

Dettie

Er zal wel wat veranderd zijn als het legale werknemers betreft, Dettie, want deze zijn gelukkig mondiger geworden en zullen minder over hun kant laten gaan. Maar voor sommige illegale werknemers vrees ik het ergste zowel in Duitsland als in Nederland.

Pieter

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22502 door dettie
In dit boek waren het voornamelijk illegale werknemers Pieter.

Ze werden er zelfs speciaal op geselecteerd bij heel gevaarlijk werk.

In het geval van werken in de kerncentrale moest bekend zijn dat ze binnenkort het land uit gingen, want wie legt er dan verband tussen de kerncentrale in Duitsland en na zoveel jaar een zieke Marrokaan?

Dettie

18 jaren 3 maanden geleden #22509 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Mijn vrees is dus terecht. We kunnen alleen maar hopen dat er meer gecontroleerd wordt maar dit heeft ook weer een tegenkant: illegalen zijn dikwijls al blij te overleven en zullen vaak bij "betrapping" het land worden uitgezet. Een groot probleem is dat het probleem niet te quantificeren is. Op den duur is de enige oplossing het verbeteren van de economie van alle achtergebleven landen waar deze illegalen vandaan komen maar deze utopie is nog ver weg omdat de strategie om dit te bereiken onduidelijk is en onderhevig aan grote meningsverschillen. Helaas...

Pieter

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22510 door dettie
Günter Wallraff deed dit in 1982, we zijn nu dus 26 jaar verder.

Om even op het boek terug te komen.

Wat ik erg schokkend vond is o.a. ook dat deze mensen niet als mens behandeld werden.

Ze moesten buizen schoonbikken die vol zaten met zware metalen. Er was geen enkele beschermende voorziening, geen mondkapjes, of beter... maskers, geen beschermende kleding, geen goede schoenen (ze droegen vaak gympen) enz. Ze haalden uit afvalbakken afgeschreven spullen zoals helmen om toch nog enige bescherming te hebben. Ongelofelijk en verbijsterend als je dat allemaal leest.

Alle bazen dachten alleen aan geld verdienen...

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.421 seconden