Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82804 door marjo
Het is lastig, want natuurlijk is de basis prima. Ellende wegnemen, armoede bestrijden. Maar ik begrijp ook die mensen die protesteerden heel goed.

Dat van dat Asterdorp wist ik niet, Interessant te horen dat er meer van dit soort projecten waren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

8 jaren 11 maanden geleden #82941 door
Ik kan me ook herinneren dat ik een boek over dit onderwerp heb gelezen, maar dat was toch wel wat minder positief. Het was ook allemaal heel erg betuttelend en mensen kwamen ook vaak weer terug, omdat ze ook niet echt hadden geleerd om zelfstandig te zijn. Alles werd voor ze bepaald.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82945 door marjo
Dit is mijn dilemma. Het is op zich een erg positief idealistisch project waarmee ze veel mensen geholpen hebben, er waren in die tijd meer mensen die zich graag lieten betuttelen denk ik, ze wisten niet beter. Maar tegelijk heb ik mijn bedenkingen, inderdaad: ik ga er meer over lezen.

Ik denk dat het een zeer gevarieerde uitwerking heeft gehad. Van mensen die er erg gelukkig werden en er ook hun wortels hebben geplant, tot mensen die schreeuwend en jankend weg wilden (maar dat kon vaak niet, ze hadden niets)

8 jaren 11 maanden geleden #82948 door
Idealistisch was het misschien wel, maar of het positief was...

Ik heb daar na het lezen van een ander boek toch nog wel m'n twijfels over.

De insteek was in zekere zin toch wel negatief, namelijk dat arme mensen niet in staat waren om zelfstandig te leven en hun kinderen op te voeden.

Ik wil niet onmiddellijk zeggen dat het zo was als de praktijken in diverse Scandinavische landen, zoals in Zweden, waar bijvoorbeeld de Samen en de Fins-sprekende minderheden min of meer gedwongen werden om hun eigen cultuur en taal op te geven, of in Denemarken, waar mensen met een andere levensstijl in heropvoedingskampen terecht kwamen, waar ze vaak alleen uitkwamen als ze gesteriliseerd waren. Lees hiervoor Jussie Adler Olsens boek Dossier 64 8weekly.nl/recensie/boeken/jussi-adler-o...-64-rassenzuivering/

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82957 door marjo
Dat komt nog dichterbij de praktijken van Hitler en trawanten! Of speelde dit in die tijd?

Vreselijk..Nee, dan was Johannes van den Bosch toch gewoon een idealist, hij bedoelde het goed.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82959 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)
Oei dit wijkt wel heel erg af van de idealen van Van der Bosch. Hij wilde wat doen aan de schrijnende armoede die hij zag. Bijv. mensen die ik lekkende kelders woonden of plaggenhutjes. Hij wilde dat ze een kans kregen een menswaardig bestaan op te bouwen, dat het niet gratis was en dat je het niet zomaar in je schoot geworpen kreeg, vind ik behoorlijk vanzelfsprekend. Je kreeg een huis, meubels, kleding, beddengoed, keukengerei, een stuk land, gereedschap om op het land te werken, onderwijs, medische zorg, eten enz. De kleding enz. kocht je als het ware en door de opbrengsten van het werken op het land en/of spinnen (door de vrouwen) etc. betaalde je terug. Uiteindelijk werd alles jouw eigendom. Het huis, land alles. Er was zelfs zorg voor de oude dag, toen nog vrij uniek. Als je niets meer hebt, dan lijkt me dit een geschenk uit de hemel.

De ellende was dat aanvankelijk wel mensen geselecteerd werden die dit ook echt wilden, voorwaarde was dat ze gezond waren zodat ze ook konden werken. Maar veel gemeentes zagen in dit plan de kans om hun meest lastige, minder gezonde mensen kwijt te raken, en zonden die naar de koloniën. En toen begon de ellende... en haakten uiteindelijk de geldschieters af.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.462 seconden