- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Marjo schreef : En in het hedendaagse Vlaanderen de penitentiaire inrichting en Merksplas.
Voor zover ik het meegekregen heb was het inderdaad in opzet vrijwillig. Vandaar ook dat ik zeg dat van den Bosch een idealist was.
Waar Renate en ik tegen aan hikken is dus de handelswijze van die gemeenten die hun ongewenste elementen wegstuurde. Het gaat om de bevoogdende instelling, het idee van: 'ik weet wat jij nodig hebt'. Dat staat mij dus tegen. Maar ik weet ook wel dat mensen niet altijd in staat waren om zelf na te denken. Of gewoonweg geen enkele mogelijkheid hadden om hun leven te veranderen. Die kans bood de Kolonie.
En ik ben bang dat er wél gedeporteerd werd. (in de zin van ergens heenbrengen waar ze niet heen willen)Door die gemeenten die kinderen en zwervers oppakten en tegen hun zin weg brachten.
Er zullen best mensen geweest zijn die er achteraf blij mee waren, ik heb gelezen dat in Merksplas de 'landlopers' er zwaar mee zaten toen hun onderdak verdween.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen