Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Piet van der Waal - Keien van kolonisten (10+)

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82784 door marjo
Verhaal over de weeskinderen die kolonisten waren in Frederiksoord, dat ontstond na de oprichting van de Maatschappij van Weldadigheid, nu 200 jaar geleden opgericht.

Jammer dat er geen pakkender titel is gekozen.

Lees meer: www.leestafel.info/piet-van-der-waal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82786 door dettie
Hee wat leuk Marjo. Ik ben nogal geïnteresseerd in Frederiksoord. Ik heb ook de boeken van Wil Schackman daarover gelezen. Interessante kost.

Het zijn vooral die kinderen die me bezighouden, zij kwamen vanuit hun woonplaats en werden zomaar bij andere mensen geplaatst. Ik heb me vaak afgevraagd hoe dat zou zijn geweest. Ook dat ze daar onderwijs kregen was vrij uniek, ondanks dat het onderwijs wel sinds kort wettelijk verplicht was kregen veel kinderen dat toch niet. In de kolonie kregen ze dat wel. De leraar van de school bleek een heel goede, betrokken man te zijn.

Het plan van Van der Bosch had zeker kans van slagen alleen de mensen die beloofd hadden dat ze geld zouden doneren trokken zich steeds meer terug en daardoor kwam de boel in de problemen. Ook de gemeenten die mensen stuurden hielden zich niet aan het gevraagde, namelijk gezonden volwassenen die mee konden helpen de koloniën op te bouwen. De gemeenten stuurden regelmatig mensen waar ze vanaf wilden, zoals alcoholisten en lastpakken die ze niet onder controle kregen.

Boeiend om te lezen allemaal en leuk dat er nu verteld wordt over die kinderen daar. Inderdaad slechte, onaantrekkelijke titel

Dettie

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82789 door marjo
Je begrijpt de titel wel als je het boek gelezen hebt, maar je moet de lezer trekken voordat die gelezen heeft.

De informatie die verder in het boek staat komt in ieder geval wel overeen met wat het museum daar vertelt.

Sta je achter die meneer van den Bosch?

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82791 door dettie
De titel is op zich wel duidelijk als je weet wat kolonisten zijn. Maar of kinderen dat weten is maar de vraag natuurlijk.

Ik vind het idee wel goed van die meneer van den Bosch, hij probeerde tenminste iets. De intentie was prima en de mensen hadden de mogelijkheid om uit de ellende te komen, ze waren hemelschreiend arm, maar ze moesten er wel wat voor doen, ze kregen het niet zomaar, ze moesten wel pittig werken en terecht vind ik.

Dettie

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82796 door marjo
'Hierboven zei je 'kinderen worden zomaar bij andere mensen geplaatst'. En dat was zo. Niet alleen bij mensen die anders waren als zij zelf, ook werden ze uit de stad geplukt en op het eenzame platteland gezet. Niet alleen de kinderen, ook volwassenen. Met toestemming? Dan zeg ik: prima. Maar vaak hadden ze geen idee!

Ik vind het nogal bevoogdend, dit plan. Helemaal van die tijd. Maar zou dit nu nog kunnen?

Hij was een idealist.

Lees meer
8 jaren 11 maanden geleden #82800 door dettie
In Amsterdam-Noord had je het (Asterdorp) ook wel A-dorp genoemd. Daar werden A-socialen in geplaatst. Het was ommuurd en de mensen werden goed in de gaten gehouden. Als ze zich goed gedroegen hadden ze recht op een gemeentewoning. Ook een soort idealisme.

zie www.geschiedenis-van-amsterdam-noord.nl/asterdorp/

Ik weet niet of het in deze tijd nog zou kunnen. Maar die hele bittere armoede, dat mensen in halve krotten wonen en écht geen eten hebben is er niet meer. (Ik weet dat er nu ook nog armoede is maar die is anders dan toen er zijn nu sociale voorzieningen en de voedselbank) Als je echt niets meer hebt dan wil je wel denk ik.

De weeskinderen in de kolonie hadden inderdaad geen idee, de volwassenen en de gezinnen wel. Mensen weigerden ook wel om te gaan. De gemeentes moesten vaak zoeken om mensen te vinden die bereid waren te gaan en stuurden soms de allerergsten, waar geen land mee te bezeilen viel zoals alcoholisten en pertinente werkweigeraars, dan waren zij ervan af en hadden ze die zorg niet meer. Die mensen wisten wel waar ze heen gingen maar hadden geen keus, het was dat of niets. Deze mensen verpestten vaak ook het idee van Van den Bosch omdat ze altijd dwars lagen en niet meewerkten. Zij zorgden ervoor dat het draaiende rad ging haperen of soms zelfs stopte. Met het gevolg dat de geldschieters zich uiteindelijk ook terugtrokken.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.473 seconden