Ik moet even uitkijken dat ik de dingen uit elkaar houd, er staan nogal wat zaken in je stukje Marjo.
Allereerst even inhoudelijk wat betreft de houding van de moeder en de grootouders. Mee eens, in ieder geval voor wat betreft de laatsten, die hebben echt een afschuw van de nazi's. De moeder laat zich een beetje meedrijven. Ze komt niet als een fanatieke Hitler-aanhangster over, maar ze laat zich een en ander wel aanleunen. Er wordt ook verschillende malen in het boek over discussies gesproken tussen de ouders, waarbij de deur voor de kinderen gesloten wordt. Waarschijnlijk ging het in dit soort gesprekken om zulke meningsverschillen.
Nee, ik heb geen kinderen, maar ken er wel een behoorlijk aantal. Ze kunnen naief zijn, maar ze zijn niet doof en blind. Bruno is negen jaar en zit al een aantal jaren op school, en dat nog eens een keer in Berlijn ook!Dat de vernietigingskampen niet alom bekend waren geloof ik graag, maar het feit dat je als arisch mens aan de top van de ladder stond en de rest niets tot niet veel voorstelde werd kinderen toch wel met de paplepel ingegoten.
Ik geloof dus niet dat Bruno niets wist van een en ander. Maar, zoals ik ook al zei, voor mij gaat het daar in dit boek niet om. Misschien heb je juist met het woord naief voor mij wel de essentie van het boek getroffen. Bruno raakt daar, bij het prikkeldraad, heel langzaam zijn naiviteit kwijt, zijn ogen gaan open voor de wereld om hem heen, in dit geval de buitengewoon gruwelijke wereld van het concentratiekamp.
Janna