Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

John Boyne - De jongen in de gestreepte pyjama (vanaf 14 jr)

19 jaren 9 maanden geleden #11065 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Nog even:

Laat ik duidelijk zijn: het gaat me niet om gelijk hebben of niet. Het was iets wat me onmiddellijk opviel bij het lezen van dit boek (misschien een deformatie door mijn geschiedenis-opleiding?).

Hoe langer ik over het boek nadenk, hoe onbelangrijker dit punt wordt.

Janna

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11069 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wat afgrijselijk is dit toch, onbegrijpelijk dat iemand dit voor elkaar kreeg en daarbij nog mensen het idee gaf dat ze goed bezig waren!

Dankjewel janna, weer wat geleerd.

Lidmaatschap werd in 1939 verplicht vanaf 6 tot 18 jaar op straffe van intrekking van de ouderlijke macht

Bah!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11074 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Wat zijn er veel overeenkomsten met de fundamentalisten, zoals je die in de boeken van Abdolah vindt! Maar nazi's zijn natuurlijk ook radicaal, net als die groep moslims.

Het hindert niets Janna dat je een geschiedenisoog hebt.. we hebben er toch weer van opgestoken!
Laatst bewerkt doormarjo.

19 jaren 9 maanden geleden #11079 door
Wat eigenlijk heel erg is, zoals in het door mij geciteerde stukje aangegeven wordt, is dat kinderen het slachtoffer zijn. Volwassenen hebben een keuze, kinderen worden in een bepaalde denksfeer opgevoed en dat is inderdaad, zoals Bernadet zegt: walgelijk!

En .... helaas is het niet iets uit het verleden, maar gaat het nog steeds door ....

janna

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11081 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik loop nu al de hele middag te denken in welk boek ik dat nou gelezen heb. Een man was getrouwd??? en zijn vrouw was germaans maar aan hem twijfelden ze nog. (of andersom?) Die vrouw zat in een soort vrouwenkamp waar germaanse kinderen gebaard werden. De vrouw was meer een soort broedmachine. Maar welk boek dat was???

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

19 jaren 9 maanden geleden #11082 door
Geen idee welk boek je bedoeld, maar het "vrouwenkamp" waar je het over hebt zal ongetwijfeld een instelling geweest zijn in het kader van het Lebensborn-programma. Voor verder lezen, zie:

nl.wikipedia.org/wiki/Lebensborn

Tijd voor maken pagina: 0.485 seconden